Berlingske Business
11:08Carlsberg åbner endnu et bryggeri i Indien

Chemometec blandt børsens bedste i 2015

chemometec
CEO Michael Eising og vicebestyrelsesformand Martin Glensbjerg fra Chemometec. Foto:

Efter i nogle år at have gennemlevet en stille tilværelse på Københavns Fondsbørs kom der i 2015 for alvor liv i aktien i Allerød-virksomheden Chemometec, der udvikler, producerer og sælger analyseudstyr til tælling og analyse af celler i forskellige væsker.

Med en stigning i årets løb på 247,6 pct. er aktien strøget ind på en imponerende andenplads over de mest stigende aktier på hele det danske aktiemarked i år - kun overgået af Boconcept-aktien, der er eksploderet i vejret med over 400 pct.

Chemometec

Den stigende interesse for Chemometec blandt investorerne er gået hånd i hånd med en støt fremgang i såvel omsætning som indtjening - kvartal efter kvartal. Fremgangen i resultaterne er også kommet hurtigere, end selskabet selv havde turdet håbe på, og hele fem gange har selskabet opjusteret forventningerne, inklusive opjusteringen i forbindelse med regnskabet for første kvartal 2014/15, der blev offentliggjort i november 2014.

Den seneste opjustering kom i oktober i forbindelse med regnskabet for første kvartal 2015/16, hvor forventningerne til omsætningen blev hævet til 70-75 mio. kr., og forventningerne til driftsresultatet (EBITDA) fik et løft til 13-16 mio. kr. Den tidligere prognose var en omsætning på 65-70 mio. kr. og et driftsresultat på 10-13 mio. kr.

- Tingene har slået hurtigere igennem, end vi havde regnet med, siger selskabets administrerende direktør, Michael Eising, i et interview med Ritzau Finans og forklarer udviklingen med, at selskabet har fået arbejdet sig rigtigt godt ind hos mange af de store kunder, der tæller selskaber inden for medicinal- og biotekindustrien.

Samtidig vurderer han, at selskabets fokus på direkte salg frem for som tidligere anvendelse af distributører er noget, der for alvor har fået tingene til at rykke på sig.

- Den langvarige bearbejdning af mange af de gode store kunder, samtidig med at vi har arbejdet rigtigt meget med vores direkte salgskanal, har gjort, at der virkelig er kommet skub i tingene. Det er nok de primære årsager. Vi har aflivet vores net af distributører i hvert fald i Europa og USA og har her kun direkte salg, forklarer Michael Eising.

Chemometec øgede i regnskabsåret 2014/15 omsætningen med 35 pct. til 61,2 mio. kr., og driftsresultatet (EBITDA) voksede til 11,4 mio. kr. fra 7,4 mio. kr. i 2013/14. Europa tegnede sig for 44 pct. af selskabets omsætning, mens USA/Canada tegnede sig for 38 pct.

23BUSChemometec.jpg

De kundeemner, som Chemometec skal adressere med sine produkter, er ifølge Michael Eising meget nemme at identificere, og her tegner gruppen Farme/Life Science sig for den klart største kundegruppe med en andel af omsætningen sidste regnskabsår på 62,5 pct.

- Vi ved lige nøjagtigt, hvem der er brugere, og hvem der har brug for vores produkter. Det, at vi så har markedets bedste produkt lige nøjagtigt inden for det her område, gør, at når vi så kommer til at stå direkte foran kunderne, så har vi en meget høj hitrate for at få et salg, siger Michael Eising.

Kunderne køber måske ikke på vej ud af døren, men inden for en relativ kort periode, uddyber han. Og når man første en gang er blevet valideret med sine produkter inden for den type kunder, så er det nemmere at blive valgt næste gang, hvor kunden skal have mere af det samme.

michael

Når først Chemometec har fået foden inden for og solgt noget udstyr, så kan selskabet glæde sig over et efterfølgende forbrugsvaresalg med afsætning af engangskassetter, engangsanalysekamre, reagenser og test-kits. En model, der kan sammenlignes med Nespresso, som efter salg af en maskine kan glæde sig over et efterfølgende salg forbrugsvarer i form af kaffekapsler.

- Vi får selvfølgeligt en god pris, når vi sælger et måleinstrument, men efterfølgende kommer også et meget stort afledt forbrugsvaresalg i form af salg af engangskassetter. Jo større en installeret base vi får af måleinstrumenter, jo større bliver bunden af vores forbrugsvaresalg, siger Michael Eising.

I 2014/15 løb Chemometecs indstrumentsalg op i 31,1 mio. kr., mens salget af forbrugsvarer var næsten ligeså stor på 27,6 mio. kr. Året forinden udgjorde forbrugsvaresalget med 23,9 mio. kr. over halvdelen af selskabets samlede omsætning på 45,2 mio. kr.

Ved indgangen til 2015 lå aktien i Chemometec i 6,55 kr., men den er siden steget til niveauet 23 kr., hvilket værdisætter selskabet til 400 mio. kr. Børsværdien af selskabet er i løbet af året dermed steget 286 mio. kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen