Berlingske Business
17:08Bankaktier steg på nyt om fremtidens kapitalkrav

Boeing tæppebomber danskerne med kampfly-reklamer

Boeing F/A-18E
F/A-18 Super Hornet på Roskilde Airshow 2015 Foto:

Den amerikanske flyproducent Boeing lover i en stor annoncekampagne bragt i samtlige morgenaviser tusindvis af danske arbejdspladser, hvis valget falder på selskabets Super Hornet F/A-18, Folketinget senere i år skal bestille nye fly til forsvaret.

Hvis man torsdag morgen bladrer gennem de store morgenaviser eller tjekker ind på nyhedsmediernes hjemmesider, så vil man formentligt bemærke at flygiganten Boeing har taget hul på en særdeles stor annoncekampagne i bestræbelserne på at sælge selskabets kampfly Boeing F/A-18E til det danske forsvar.

25BUS_drone_2.jpg

Annoncen er bragt i Politiken, Jyllands-Posten og Berlingske, men også i mere kirkelige kredse gør Boeing sig til. Annoncen er nemlig også slået stort op i Kristeligt Dagblad. I Information, der ellers ikke forbindes med den mest krigsbegejstrede læserskare, kan man også læse reklamen. Sidst og mindst er den også bragt i gratisavisen Metroxpress, hvor et forventeligt yngre publikum vil kunne læse annoncen.

Valget af nyt kampfly er en særdeles stor beslutning for Folketinget, idet der skal postes omkring 30 milliarder skattekroner i indkøbet, der ventes at blive endeligt vedtaget inden for det kommende år.

pix-gripen

Og ifølge kampflyproducenten er der stort set ingen grænser for, hvor godt det vil være Danmark, hvis pengene bliver brugt til at indkøbe Boeings model F/A-18E/F Super Hornet.

»Nu tager Boeing derfor et utraditionelt skridt. I den kommende tid vil vi henvende os til dig direkte gennem de danske medier,« lyder det i annoncen, der kalder valget af Boeing for et »forsvarligt valg«.

LOCKHEED/FIGHTER

Det vil nemlig skabe 10.000 danske arbejdspladser de næste 20 år, hvis valget falder på Boeing, hævder den amerikanske flyproducent. Samtidig bliver der henvist til, at flyet er gennemprøvet i det amerikanske forsvar med mere end én million timer på vingerne. Underforstået er påstanden, at man undgår en ny IC4-skandale.

»De fleste danske skatteydere er ikke klar over, at valget af nye kampfly vil have en stor betydning for den danske økonomi igennem de kommende årtier,« siger Tom Bell, som er Boeings senior vice president i den globale afdeling for salg og marketing i en pressemeddelelse.

Inden for den kommende tid skal politikerne beslutte hvilket fly ud af tre kandidater, der skal erstatte F-16-flyene, der efterhånden har nået en alder som en skrantende pebersvend i det danske forsvar.

Udover Boeings Super Hornet er Eurofighter og F-35 med i kapløbet.

pix-f-35

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen