Berlingske Business

B&O-topchef: Vækstmomentum kan fastholdes

. Bang & Olufsen havde også i tredje kvartal tocifret salgsvækst, og fremgangen i salget ventes at kunne fastholdes et godt stykke tid endnu. For hele 2017/18, der løber til og med maj, opjusterer Struer-virksomheden til en omsætningsvækst på mere end 10 pct. fra tidligere omkring 10 pct. Og momentum bør kunne fastholdes.

- Vi forventer fortsat, at kunne vækste forretningen tocifret fremadrettet, siger administrerende direktør Henrik Clausen, til Ritzau Finans.

Han kan ud over salgsfremgangen glæde sig over, at også lønsomheden er væsentligt forbedret.

I tredje kvartal steg resultatet efter skat til 26 mio. kr. fra 3 mio. kr. i samme periode sidste år. År til dato har Bang & Olufsen dermed tjent 28 mio. kr.

- Noget af det, der har været vigtigt for os, er ændringen i vores forsyningskæde, hvor vi i meget højere grad baserer os på partnere. Vi har solgt vores samlefabrik, og vi har lavet en aftale med LG, som gør, at de står for den reelle tv-del i vores tv-produkter.

- Det begynder vi at se på bundlinjen. Det virker. Vi er i stand til at levere produkter i høj kvalitet, men også skabe en anden lønsomhed. Det er en rejse, vi er startet på, og det skal vi udvikle over tid, siger Henrik Clausen.

KRAFTIG VÆKST I KINA

Geografisk har salgsvæksten afveget væsentligt fra region til region. I USA steg omsætningen med 2 pct. i lokal valuta, men faldt på grund af dollarsvækkelsen med 3 pct. i kroner. Europa havde nulvækst målt i lokal valuta, mens det kinesiske marked, der også omfatter Hongkong og Taiwan buldrede frem med 94 pct. i lokal valuta.

- Ser vi på geografierne, så føler vi, at vi har fået god struktur omkring vores forretning i Asien. Det gælder specifikt Kina, siger Henrik Clausen.

Han vurderer desuden, at netværket så småt er på plads i USA, mens der endnu er arbejde at gøre i Europa.

- I USA har vi været igennem en periode, hvor vi genindstillet en hel del af vores netværk - både vores eget netværk, men også tredjeparts, så der forventer vi, at væksten slår igennem i det kommende finansår.

- I Europa har vi mere af vores historiske netværk, og derfor har vi en større opgave i forhold til sammen med vores partnere at gennemføre ændringer i den kommende periode. Så der er en faseforskydning i forhold til ændringer på salgs- og distributionssiden, som vi skal igennem i de kommende år, siger Henrik Clausen.

For hele året fastholder Bang & Olufsen forventningen om en EBIT-margin på 3 pct. Det betyder ifølge Henrik Clausen også, at bundlinjen vil vise et overskud. Bang & Olufsen har eller haft underskud i de to seneste regnskabsår og i fire ud af de seneste fem regnskabsår.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen