Berlingske Business

Bilproducent vinker farvel til Australien

pix-bil
Holden er et australsk bilmærke, der blev grundlagt i 1856. Nu siger virksomheden stop og forlader Australien. 

GM Holden har valgt at trække sig ud af Australien. Det efterlader Toyota som den sidste køretøjsproducent i landet.

I 2017 er det slut for GM Holden med at fremstille biler i Australien. Der har været for meget modvind i branchen.

»Beslutningen om at afslutte produktionen i Australien afspejler den perfekte storm af negative påvirkninger bilindustrien står i landet, herunder den vedvarende styrke i den australske dollar, høje produktionsomkostninger, lille hjemmemarked og nok den mest konkurrencedygtige og fragmenterede auto marked i verden,« siger GM Holden bestyrelsesformand, Dan Akerson, til The Guardian.

Udmeldingen vil få konsekvenser for 2.900 medarbejdere. De står til at skulle forlade deres arbejde i løbet af de næste fire år.

Den administrerende direktør har meddelt, at det har været en vanskelig beslutning at skulle forlade Australien, hvor virksomheden blev grundlagt i 1856. 

Tilbage står Toyota som den sidste køretøjsproducent i Australien. Virksomheden frygter effekten af GM Holdens beslutning.

»Dette vil lægge et hidtil ukendt pres på den lokale leverandør netværk og vores evne til at bygge biler i Australien,« siger virksomheden til The Guardian.

AUTOS/UAW

Ikke kun Toyota står tilbage med en ærgerlig fornemmelse. Også Australiens fungerende premierminister, Warren Truss, udtrykte sin frustration foran parlamentet i Australien, da han meddelte nyheden.

»Holden har været et ikonisk nationalt mærke og en del af vores arv. Mange af os har haft fornøjelsen af at rejse og eje australske bygget Holdens, og det er en skam, at det ikke vil fortsætte,« sagde han.

GM Holden er bare en i rækken af producenter, der har valgt at trække sig ud af Australien. Mitsubishi trak sig ud af Australien i 2008, og Ford vil stoppe produktionen i 2016.

GERMANY-AUTO-COMPANY-EARNINGS-VW-FILES

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen