Berlingske Business

Bank: Forsigtige forventninger fra FLS

FLSmidth
Thomas Schulz, administrerende direktør i FLSmidth vil være sikker på ikke at skuffe de udmeldte forventninger for resten af året, vurderer Jyske Bank. Foto:

På trods af fredagens dårlige nyheder er regnskabet faktisk en spids bedre end ventet, hvis man renser for de massive éngangsomkostninger, der tynger FLSmidth i første halvår, vurderer Jyske Bank.

Det var et halvårsregnskab tunget af massive éngangsomkostninger, som blev sendt af sted fra hovedkvarteret i Valby fredag morgen. Nøgletallene var dårligere end ventet, administrerende direktør Thomas Schulz annoncerede nedlæggelsen af 1.100 stillinger, og omsætningsforventningerne blev reduceret til 26-28 milliarder kroner fra 27-30 milliarder.

Men underliggende, ser det faktisk ikke så slemt ud, vurderer aktieanalytiker, Janne Vincent Kjær fra Jyske Bank.

Første halvår blev især tynget af éngangsomkosntninger, blandt, andet en nedskrivning på 800 millioner kroner på det australske selskab Ludowici, som FLSmidth købte for 2,3 milliarder kroner i 2012. Men de underliggende regnskabstal er faktisk pæne, vurderer Janne Vincent Kjær.

»Selve tallene er noget af en skuffelse, men meget af det er relateret til éngangsomkostninger, og de hensættelser, de tager i Material Handling. Renser man for det, er det faktisk en spids bedre, end man havde ventet i andet kvartal,« siger hun og fremhæver især FLSmidhts Service-forretning.

Hensættelserne i problemdivisionen, Material Handling, trækker i den modsatte retning.

»Det er noget af en skuffelse. Jeg troede faktisk, at de havde taget alle hensættelserne der,« siger Janne Vincent Kjær.

Hun beskriver dagens nedjustering som »til dels ventet,« men betegner de nye forventninger til hele året som forsigtige. Faktisk er der mulighed for en positiv overraskelse, vurderer hun.

»Når man kigger på omsætningen, så ser den guidance, de leverer, meget forsigtig ud. Det vidner om, at den nye CEO vil være sikker på, at han kan levere, og jeg vil ikke udelukke en upside i løbet af året,« siger Janne Vincent Kjær.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen