Berlingske Business
12:18Athena har solgt tysk vindmøllepark

Axcels mange ørkenvandringer

ørken
Foto:

En stribe selskaber har udviklet sig mindre heldigt for kapitalfonden Axcel. Flere er foræret væk, fordi de var umulige at gøre til en god forretning.

Der er gynger, og der er karruseller. Alle kapitalfonde oplever dårlige investeringer. Selskaber, der slet ikke udvikler sig, som man håbede på. Dem har Danmarks største kapitalfond, Axcel, også haft sin fair andel af.

Heldigvis har Axcel dog også haft Pandora, som fonden tjente cirka 20 milliarder kroner på. Var det ikke for Pandora, ville opfattelsen af Axcel være en væsentlig anden i dag.

Men med salget af dyrefoderfirmaet VPG kan Axcel med et lettelsens suk trække en vigtig streg i sandet. Salget betyder nemlig, at Axcel endelig kan lukke sin Fond II, som åbnede i 2000, men som siden udviklede sig til noget af en ørkenvandring.

VPG: Købt i 2000 og solgt ultimo 2014 til en gruppe ledende medarbejdere for anslået 150-200 mio. kr. Selskabet blev født med for stor gæld, og foderindustrien viser sig ikke at være særligt indbringende for Axcel.

Junckers: Axcel overtog og afnoterede Junckers, der producerer træ- gulve og -olie, i 2004, efter at selskabet var gået i betalingsstrandsning året forinden, presset i knæ af for stor bankgæld. Selskabet rammes hårdt af krisen, og Axcel slipper først af med Juncker i sommeren 2014, hvor det afhændes for én krone til ledelsen.

Georg Jensen: Axcel køber i 2001 den over 100 år gamle sølvsmedje, som dog heller ikke udvikler sig som ventet. Kapitalfonden må flere gange udervejs give selskabet kunstigt åndedræt og lykkes først i 2012 med at sælge selskabet. Køberen er kapitalfonden Invest-corp, som giver godt 800 mio. kr. for Georg Jensen. Axcel havde dengang håbet på en salgspris på over en millard kroner, men svigtende indtjening i Georg Jensen midt i salgsprocessen rammer prisen.

Royal Copenhagen: Også i 2001 køber Axcel den flere hundrede år gamle porcelænsfabrikant Royal Copenhagen, der er kendt for ikoniske design som Musselmalet, Flora Danica og Mega Mussel. Selskabet kommer parallelt med Georg Jensen i krise, og Axcel slipper først af med det i 2013, hvor det overtages af finske Fiskars for knap en halv milliard kroner.

acxel

Noa Noa: Axcel var uheldig med timingen i købet af tøjproducenten Noa Noa, der blev købt på toppen i 2006 fra brødrene Holstein. Virksomheden gik dog snart fra at være meget lønsom til at være det modsatte. Det gav problemer med bankforbindelsen Nordea, der havde lånt selskabet godt 600 mio. kroner. Axcel kastede håndklædet i ringen kort før jul og forærede Noa Noa til en nye ejerkreds.

ID-design: Axcel kom ligeledes i problemer med ID-design, der bestod af møbelkæderne Idémøbler og Ilva. Fonden gik ind i møbelkæderne i 2007, men resultaterne svigtede, og derfor opstod der store problemer med FIH, som havde lånt selskabet millioner. Axcel måtte ad flere omgange skyde penge ind for at holde møbelkæden flydende – samlet over en halv milliard kroner – men til sidst satte Axcels investorer foden ned og afviste at være med til flere indskud. ID-design blev foræret til Jysk-rigmanden Lars Larsen i 2013.

JB Education: I 2008 gik Axcel ind i svensk undervisning og købte selskabet JB Education, der drev private gymnasier i Sverige. Men det gik ikke som ventet. I 2013 gik JB Education konkurs og efterlod 11.000 gymnasieelever uden skoler samt en gæld på en milliard svenske kroner til banker og leverandører.

Noa Noa

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen