Berlingske Business

Auriga-konkurrent skuffer marginalt i første halvår

BM ERHVERV %D7/nordfoto/ftp/others/to_nordfoto/BAG-CHEMINOVA-5
Foto:

Schweiziske Syngenta, der konkurrerer med danske Auriga på sprøjtemiddelmarkedet, kom ud af første halvår en smule under analytikernes forventninger.

Syngenta landede et overskud i første halvår på 1,41 mia. dollar, hvor analytikerne havde ventet et overskud på 1,49 mia. dollar ifølge estimater fra Bloomberg News. Omsætningen landede på 8,39 mia. dollar mod en forventning i markedet på 8,63 mia. dollar.

Divisionen, der producerer afgrødebeskyttelse hos Syngenta, omsatte i andet kvartal for 2,89 mia. dollar - en smule over forventningen på 2,81 mia. dollar, fremgår det.

På sprøjtegift-fronten, hvor Syngenta konkurrerer med danske Auriga, havde Syngenta et stærk første kvartal. For selektive herbicider faldt omsætningen en smule i andet kvartal på grund af "ufavorable vejrforhold" på den nordlige halvkugle.

For ikke-selektive sprøjtemidler hentede Syngenta en god del af sin vækst fra Latinamerika.

- Stærk efterspørgsel og produktmangel hos konkurrenterne resulterede i en væsentlig volumenvækst og prisstigninger. Salget af Gramoxone var også forbedret med øget efterspørgsel i en række asiatiske lande - herunder Kina, skriver Syngenta.

For fungicider havde Syngenta også vækst trods det dårlige vejr, fremgår det af regnskabet, og især salget i Nordamerika steg markant i andet kvartal. Opbremsningen i salget og de øgede lagre i forbindelse med tørken i 2012 var ifølge regnskabet absorberet af tidligere kvartaler, og det hjalp altså på salget.

For insekticider steg var salget hovedsageligt båret af vækst i Brasilien, da salget i både Europa og Asien faldt en smule.

- På globalt plan kom det største bidrag til væksten fra det nye produkt Durivo - der bliver solgt i en række forskellige varianter til forskellige afgrøder -med vækst i alle regioner og en samlet vækst på knap 40 pct., skriver Syngenta.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen