Berlingske Business

Audio overrasker positivt på alle poster for GN

gn audio
GN Groups headset-division, GN Audio, klarede sig bedre end ventet i fjerde kvartal, hvor omsætningen i divisionen blev 1180 mio. kr. Foto:

GN Group klarede sig bedre end ventet i fjerde kvartal, hvor selskabet realiserede en omsætning på 2677 mio. kr. og et driftsresultat (EBITA) på 632 mio. kr.

Til sammenligning ventede analytikerne en omsætning på 2626 mio. kr. og et driftsresultat (EBITA) på 602 mio. kr. ifølge estimater indsamlet af Ritzau Estimates.

I fjerde kvartal 2016 omsatte GN Group for 2507 mio. kr. og realiserede et driftsresultat (EBITA) på 593 mio. kr., når man frasorterer Otometrics, der er blevet frasolgt og ikke længere indgår i GN's bøger.

På bundlinjen hentede GN Group et resultat før skat samt et nettoresultat på henholdsvis 539 mio. kr. og 372 mio. kr. i fjerde kvartal. Det skal sammenlignes med analytikernes forventninger om henholdsvis 542 mio. kr. og 423 mio. kr. på de to poster.

I fjerde kvartal 2016 hentede GN Group et resultat før skat på 545 mio. kr. og et nettoresultat på 433 mio. kr. De tal er ligeledes eksklusive Otometrics.

Den organiske vækst hos GN Group blev i fjerde kvartal 11 pct. mod ventet 9 pct. blandt analytikerne og 3 pct. i fjerde kvartal året før.

HEARING BEDRE END VENTET

Ser man på de enkelte divisioner, så klarede GN's største division, Hearing, som laver høreapparatdivision, sig bedre end ventet ud af fjerde kvartal målt på organisk vækst.

Selskabet omsatte i oktober, november og december sidste år for 1497 mio. kr. mod ventet 1459 mio. kr. blandt analytikerne ifølge estimater indsamlet af Ritzau Estimates. I den tilsvarende periode et år tidligere blev omsætningen 1389 mio. kr. i divisionen.

Driftsresultatet (EBITA) landede på 396 mio. kr. mod ventet 373 mio. kr. og 361 mio. kr. i fjerde kvartal 2016, mens EBITA-marginen dermed blev 26,5 pct. mod ventet 25,8 pct. blandt analytikerne og 26,0 pct. på den post et år tidligere.

Den organiske vækst i GN Hearing blev i fjerde kvartal 11 pct. mod ventet 10,0 pct. blandt analytikerne og bare 1 pct. i fjerde kvartal 2016.

- I 2017 lancerede vi vores unikke ReSound LiNX 3D produktfamilie, der bidrog stærkt til den accelererende vækst i den anden halvdel af året, hvilket giver os et stærkt momentum gående ind i 2018, siger Anders Hedegaard, der er administrerende direktør i Hearing.

FLOT SLUTSPURT I AUDIO

Den anden division, Audio, der er GN Groups headset-division, klarede sig bedre end ventet i fjerde kvartal, hvor omsætningen i divisionen blev 1180 mio. kr. Til sammenligning ventede analytikerne en omsætning i GN Audio på 1167 mio. kr. ifølge estimater indsamlet af Ritzau Estimates. I fjerde kvartal året før omsatte divisionen for 1118 mio. kr.

GN Audios driftsresultat (EBITA) blev 271 mio. kr., mens EBITA-marginen dermed landede på 23 pct. Det skal sammenlignes med analytikernes forventninger om et driftsresultat (EBITA) på 258 mio. kr. samt en margin på 22,3 pct.

I fjerde kvartal 2016 realiserede GN Audio et driftsresultat (EBITA) på 253 mio. kr. og en EBITA-margin på 22,6 pct. Den organiske vækst hos GN Audio blev i oktober, november og december 12 pct. mod ventet 7,8 pct. blandt analytikerne og 6 pct. i fjerde kvartal året før.

I 2018 venter GN at kunne levere en organisk vækst på mere end 6 pct. i GN Hearing. Her ventes der samtidig en driftsmargin (EBITA) på mere end 20 pct. Hos GN Audio er forventningen en organisk vækst på mere end 7 pct. samt en EBITA-margin på mere end 17 pct.

I 2017 leverede GN Hearing en organisk vækst på lige godt 6 pct. samt en EBITA-margin på 20,5 pct., mens de tilsvarende poster for GN Audio landede på henholdsvis 10 pct. og 18,2 pct.

Dermed har selskabet også indfriet egne forventninger i GN Hearing og overgået forventningerne i GN Audio.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen