Berlingske Business

APM Terminals-rival forudser hårdt år med presset verdenshandel

NETHERLANDS TRANSPORT
2016 bliver igen et svært år med en lav vækst i verdenshandlen, vurderer det Dubai-baserede havneselskab DP World, som blandt andet er konkurrent til A.P. Møller-Mærsks havneselskab, APM Terminals. Arkivfoto. Foto:

2016 bliver igen et svært år med en lav vækst i verdenshandlen, vurderer det Dubai-baserede havneselskab DP World, som blandt andet er konkurrent til A.P. Møller-Mærsks havneselskab, APM Terminals.

DP World kan ellers se tilbage på et 2015, hvor omsætningen blev løftet til knap 4 mia. dollar, hvilket var en fremgang på 5,6 pct. på sammenlignelig basis, mens der i faktiske tal var tale om en stigning på 16,3 pct., som blandt andet skyldes opkøb.

Havneselskabet håndterede 29,11 mio. tyvefodscontainere (teu) i årets løb, hvilket var cirka 800.000 flere end året før.

Mærsk

Forbedringen på toplinjen slog også igennem på indtjeningen. Driftsresultatet før skat, renter samt af- og nedskrivninger, EBITDA, steg til 1,92 mia. dollar fra 1,59 mia. dollar i 2014. Organisk var væksten dog kun på 5,7 pct.

- Selv om 2016 ser ud til at blive endnu et udfordrende år for den globale verdenshandel, så har vi fået en opløftende start på året, og den nuværende handel ligger på linje med vores forventninger, siger Sultan Ahmed Bin Sulayem, der er topchef og formand for DP World, i en kommentar til regnskabet.

Arkiv/Ritzau plus historie tirsdag - kriseramte rederier. En sup

- De makroøkonomiske forhold og geopolitiske udfordringer i visse områder giver fortsat usikkerhed, men vi mener, at vores portefølje er velpositioneret til at levere vækst i markedet i år, siger han.

DP World har ikke konkrete forventninger til 2016 men har som mål at have en kapacitet på 100 mio. tyvefodscontainere (teu) i 2020.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen