Berlingske Business

Anglo American skærer kraftigt i forretningen

Angio
Minegiganten Anglo American, der er anset for at være verdens mest diversificerede mineselskab, planlægger at skære seks råvarer fra sin produktportefølje efter flere år med økonomiske problemer. Foto:

Minegiganten Anglo American, der er anset for at være verdens mest diversificerede mineselskab, planlægger at skære seks råvarer fra sin produktportefølje efter flere år med økonomiske problemer.

Derefter vil selskabet fokusere på minedrift af kobber, diamanter og platin.

Det skriver Financial Times.

De lave råvarepriser får Anglo American til at sløjfe blandt andet jernmalm og kul og tvinger dem til at fokusere på et mindre antal af deres mest profitable forretninger. Selskabet, der er verdens største udvinder af platin, vil satse på råvarer, hvor et mere forbrugerorienteret kinesisk marked vil give større gevinst i fremtiden.

SAUDI-OIL-COMPANY-ARAMCO-FILES

Beskæringen betyder, at Anglo American, der var den dårligst præsterende aktie på den britiske børs i 2015, i alt ender ud med at have 16 miner mod 68 i 2013.

»Vi har lavet nogle hårde porteføljebeslutninger, men vi bliver nødt til at få vores gæld ned. Man kan ikke skære små skriver af i dette marked,« siger administrerende direktør i Anglo American, Mark Cutifani, der under normale omstændigheder ville have beholdt nikkel og niobium i porteføljen, til Financial Times.

XSTRATA ANGLO

I alt har minegiganten en nettogæld på 12,9 mia. dollar, og med et underskud før skat, der for 2015 lyder på 5,5 mia. dollar, begynder det at være svært for selskabet at betale sin gæld.

RUSSIA-OIL/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen