Berlingske Business

Analytiker: Priserne på nye ordrer er største problem i regnskabet

Vestas vilde vækst bremser op i andet kvartal
Foto:

Regnskabet fra Vestas viser bekymrende tegn på prispres, som meget vel kan blive hovedtemaet blandt investorer og analytikere torsdag, vurderer Vestas-analytiker i Alm. Brand Markets, Michael Friis Jørgensen.

Dertil kommer, at Vestas leverer to yderligere skuffelser. For det første er omsætningen lavere end ventet, hvilket siver hele vejen ned igennem resultatopgørelsen, der derfor også viser en skuffende indtjening. Desuden blev det ikke til et løft af den nedre ende af Vestas' forventninger til 2017.

Alt i alt vil regnskabet derfor give anledning til et salgspres på aktien, mener Michael Friis Jørgensen.

- I min optik er hovedproblemet i det her regnskab ordreindgangen - ikke målt i antal megawatt, men målt på priserne, siger Alm. Brand-analytikeren.

- Der har i markedet været en latent frygt for, at lave auktionspriser og udviklernes meldinger om gode projektpriser vil vise sig i producenternes regnskaber og presse indtjeningen. Blandt negative investorer er der mange, der leder efter de her tegn, og det ser ud til at materialisere sig.

Tirsdag - Vestas brand

Vestas fik en samlet ordreindgang på 2667 megawatt (MW) i kvartalet, mens analytikere havde ventet en samlet ordreindgang i kvartalet på 2492 MW ifølge Ritzau Estimates.

Men mens der altså blev bestilt flere møller end forudset, så var værdien ordreindgangen i andet kvartal bare 2,2 mia. euro og på linje med analytikernes estimat på 2198 mio. euro. Dermed havde ordrerne en afrundet snitpris på 0,82 mio. euro per MW.

23BUSvestas-jorge1-162936.jpg

På aktiemarkedet falder Vestas torsdag morgen med 5,8 pct. til 586,50 kr.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen