Berlingske Business

Amplifons milliardopkøb tømmer markedet for opkøbsmuligheder

dew
William Demants høreapparater fra Oticon. Foto:

Konsolideringen i høreapparatsektorens detailled har kørt i højt gear i de seneste år, og tirsdag lagde den italienske forhandler Amplifon endnu et lag på med købet af spanske Gaes Médica for knap 4 mia. kr.

Det følger i hælene på danske William Demant Holdings køb af franske Audika og schweiziske Sonovas køb af den hollandske Audionova-kæde, men skulle der være opkøbslyst hos nogle af de spillere, er det efterhånden svært at finde større aktører på det europæiske marked.

Faktisk står kun det familieejede Kind Hörgeräte fra Tyskland tilbage, og da den forretning næppe er til salg, er der ikke meget mere at komme efter i Europa for hverken Sonova, William Demant Holding eller Amplifon, der er de klart førende detailforhandlere.

»Det er den næstsidste store europæiske kæde, der bliver solgt her - efter salgene af Audika og Audionova. Nu er Kind i Tyskland den sidste store klump, der kan købes. Kind er dog ikke til salg, så det er næppe noget, der sker foreløbig,« siger Niels Granholm-Leth, der er analytiker hos Carnegie, til Ritzau Finans.

»De resterende fritstående detailbutikker er hovedsageligt små og mellemstore kæder,« uddyber han.

Amplifons kan teoretisk set betyde pres på danske William Demant Holding og Sonova, der begge også var nævnt som mulige købere og nu risikerer at miste salg, fordi Amplifon foretrækker Sivantos og GN Hearing som leverandører.

Men prisen for Gaes kan ifølge Michael Friis Jørgensen, der er analytiker hos Alm. Brand Markets, have været udslagsgivende for, at ingen af de to store producenter endte med at købe den spanske kæde.

»De har de finansielle muskler til det, men spørgsmålet er, om det strategisk er der, William Demant vil hen. Det har dæmpet sine udmeldinger om vækst i detailledet lidt, så at smide 4 mia. kr. efter det er måske i den store ende,« siger Michael Friis Jørgensen til Ritzau Finans.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen