Berlingske Business

ABB halter en smule efter forventningerne i fjerde kvartal

ABB-CEO/
»Dagens forslag om at løfte udbyttet for niende kvartal i træk er en understregning af vores tro på fremtiden,« siger Ulrich Spiesshofer, der er administrerende direktør i ABB. Foto:

Det svensk-schweiziske industriselskab ABB kunne ikke helt følge med forventningerne i markedet med sine tal for fjerde kvartal, hvor både ordreindgangen, omsætningen og driften var lidt under det ventede.

ABB kan til gengæld glæde sine aktionærer med et løftet udbytte, der er lidt større end ventet.

ABB leverede i oktober, november og december en omsætning på 9280 mio. dollar, mens analytikerne havde ventet et salg på 9496 mio. dollar, viser estimater indsamlet af SME Direkt.

Ordreindgangen i kvartalet blev opgjort til 8478 mio. dollar mod ventet 8608 mio. dollar, mens det operationelle driftsresultat (EBITA) landede på 1021 mio. dollar mod ventet 1027 mio. dollar.

Der er dog tale om en fremgang i både ordreindgang og omsætning, mens driftsresultatet faldt fra 1057 mio. dollar i fjerde kvartal 2016.

23BUSPatienter-i-USA-sagsoe.jpg

Som udlodning for regnskabsåret 2017 foreslår ABB-bestyrelsen en udbetaling af 0,78 schweizerfranc per aktie mod analytikernes forventning om 0,74 schweizerfranc. Det er niende kvartal på stribe, at ABB løfter udbyttet.

I 2017 fik ABB desuden udskilt sine aktiviteter inden for højspændingskabler til danske NKT, og det skaber - sammen med flere andre tiltag - et mere "rent" selskab til fremtiden.

»I transformationsåret 2017 formede vi et strømlinet og styrket ABB, siger Ulrich Spiesshofer,« der er administrerende direktør hos ABB, i regnskabet.

Han mener, at de mange tiltag har sænket risikoen i selskabet og skabt grobund for højere vækst fremover.

»Dagens forslag om at løfte udbyttet for niende kvartal i træk er en understregning af vores tro på fremtiden,« siger Ulrich Spiesshofer.

TIL BM 3/4 LOGOER FLAG MV. F

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen