Berlingske Business

Yderligere dyk i olieprisen kan udløse krisemøde i OPEC

USA-OPEC/
Foto:

Næsten alle de olieproducerende lande lider under den lave oliepris, og yderligere fald i prisen vil udløse et krisemøde for at diskuterer reaktioner.

Oliegruppen Opec er presset af de lave oliepriser, og medlemmer af organisationen diskuterer nu, hvorvidt der skal afholdes et ekstraordinært krisemøde, hvis olieprisen falder yderligere.

Det skriver Financial Times.

- Næsten alle Opec-lande, måske med undtagelse af de arabiske lande, føler sig meget utilpas. Hvis prisen dykker yderligere, er det meget sandsynligt, at jeg bliver nødt til at indkalde til en ekstraordinær generalforsamling i Opec inden for de næste seks uger, udtaler Opec-præsident Alison-Madueke i et interview med Financial Times og tilføjer, at hun allerede har drøftet muligheden for et hastemøde med medlemslandene.

SWITZERLAND WEF 2015 DAVOS

Oliegruppen skal efter planen mødes i juni, men i tider med tumult på oliemarkedet mødes gruppen typisk til ekstraordinære møder. Alle 12 medlemslande skal dog godkende indkaldelsen til et sådant møde.

Markedsanalytikere, som Financial Times har været i kontakt med, mener, at det er højst usandsynligt, at Saudi-Arabien, som er Opec-gruppens de facto-leder, vil acceptere et ekstraordinært krisemøde.

PIX-SAUDI-ROYALS-DEATH-FILES

I et forsøg på at beskytte markedsandele har saudiarabiske olieaktører udtrykt ønske om at fastholde nuværende olieproduktion og erklæret, at lave oliepriser vil ramme hårdest i USA, hvor produktionsomkostningerne er højere.

Saudi-Arabiens olieminister Ali al Naim udtalte i december, at kongeriget ikke vil ændre strategi, selv hvis olieprisen falder til 20 dollar per tønde.

Alison-Madueke siger til Financial Times, at hun og de resterende medlemslande er fuldt ud opmærksomme på Saudi-Arabiens position.

Pics-olie

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen