Berlingske Business

Vestas vil erobre nye vækstmarkeder

Vestas-aktier stiger på børsen
Det hastigt forandrende billede af vindmøllemarkedet kan allerede aflæses i Vestas' ordrebøger, der i øjeblikket rummer bestillinger for 52 mia. kr. Foto:

Vestas sadler om i jagten på fremtidens vækst indenfor vindenergi og satser stort på nye markeder som Chile, Mexico og Sydafrika.

Det skriver Jyllands-Posten Erhverv & Økonomi.

I dag domineres det globale vindmarked af modne økonomier som USA, Kina og Tyskland, hvor Vestas også henter størstedelen af sin forretning. Men i fremtiden vil det være de såkaldte nye markeder, der vil levere milliarder i vækst i Vestas, mener selskabets ledelse.

»De næste 25 år vil væksten i vores industri ske i emerging markets. Vi vil komme til at se de modne markeder falde, mens væksten vil ske i emerging markets i takt med, at de vil bruge mere og mere strøm. Derfor er det af stor betydning, at vi er i stand til at få vores andel af ordrerne på de nye markeder,« udtaler Juan Araluce, salgdirektør i Vestas og medlem af selskabets koncernledelse, i interview med Jyllands-Posten Erhverv & Økonomi.

Det hastigt forandrende billede af vindmøllemarkedet kan da også allerede aflæses i Vestas' ordrebøger, der i øjeblikket rummer bestillinger for 52 mia. kr. For få år siden var bøgerne domineret af de store europæiske lande samt USA og Kina. I dag anføres bestillingslisten af lande som Chile, Sydafrika og Mexico, der tilsammen har bestilt vindmøller med en kapacitet på 445 megawatt.

Det er ifølge Juan Araluce resultatet af en bevidst strategi fra Vestas' side.

»Sidste år blev 45 pct. af de møller, som Vestas installerede, opstillet i emerging markets. I 2007 var det tilsvarende tal blot 20 pct. Det er udtryk for, at vi har haft stort fokus på at få flere og flere ordrer fra netop de markeder,« siger Juan Araluce til Erhverv & Økonomi.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen