Berlingske Business

Vestas' USA-fabrikker godt kørende trods ordretørke

USA-DENMARK/
Foto:

Vestas har ikke offentliggjort en mølleordre til USA siden februar 2012, men der er stadig gang i selskabets fabrikker i staten Colorado.

Faktisk går det så godt for tårnfabrikken i Pueblo, at den planlægger at ansætte mindst 100 nye medarbejdere, fortæller en Vestas-talskvinde til lokalavisen Pubelo Chieftain.

Tårnfabrikken har blandt andet fået medvind af, at Vestas producerer tårne til en anden vindmølleproducent, af mange identificeret som General Electric, i en aftale der kan lægge beslag på op mod 25 pct. af fabrikkens kapacitet.

Samtidig leverer fabrikken tårne til en stor Vestas-bestilling i Canada, hvor selskabet skal installere 166 møller i løbet af det næste års tid.

Vestas håber at kunne øge fabrikken til fuld kapacitet - omkring 600 ansatte - i 2014, skriver Pueblo Chieftain. Det ville i så fald være første gang for fabrikken, der åbnede i 2010.

På grund af svigtende efterspørgsel, blandt andet forårsaget af usikkerhed om PTC-støtteordningen, har det dog haltet med aktiviteten ved fabrikken. I efteråret 2012 nedlagde man 90 stillinger, og de ansatte gik i perioder ned fra 40 timer om ugen til 32 og senere 24.

Ordrerne på det amerikanske marked er dog ved at komme i gang, skriver avisen. Vestas er således med i kapløbet om et antal ordrer i USA, heriblandt flere i Colorado, fortæller selskabets talsmænd. Det gælder projekter for i alt 808 megawatt (MW) for elselskaberne Xcel, Black Hills Energy, Tri-State G&T og Platte River Power Authority.

Vingefabrikken i byen Brighton, også i Colorado, har desuden travlt med at producere vinger til Vestas' nyligt annoncerede ordrer i Uruguay og Mexico, ligesom det canadiske projekt også giver travlhed, fortæller lokalavisen Greeley Tribune.

Ritzau Finans

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen