Berlingske Business

Vestas tvunget til investeringer i Brasilien

Vestas-aktie springer frem efter aftale i USA
Arkiv, /Ritzau// Vestas-aktie springer frem efter aftale i USA. (Foto: Henning Bagger/Scanpix 2013) Foto:

Reglerne for finansiering gør det nødvendigt at lægge produktionen i landet.

Vindmøllegiganten Vestas har planer om massive investeringer i vindmølleproduktionen i Brasilien. Det skriver Børsen. Det er især nye regler for lokal produktion, der skal opfyldes for at kunne få altafgørende finansiering i Brasiliens udviklingsbank, der motiverer Vestas til investeringer.

- Det mest kritiske for Vestas med de nye regler er vingerne. Vi er lige nu ved at finde en løsning, og det er ikke nemt, da vi først skal bestemme, hvilken model vi skal fremstille i Brasilien efter de nye regler. Det afhænger ikke kun af afregningspriserne, men også af hvad konkurrenterne gør, udtaler Paolo Soares, chef for Vestas brasilianske aktiviteter, til Børsen.

Vestas vil især investere i større anlæg, hvor de forskellige komponenter, der ikke nødvendigvis er produceret af Vestas, kan samles. Der er dog ingen planer fra Vestas side om at gentage de fejlslagne byggerier af fabrikker i Colorado, der skete i forventningen om et kommende boom på markedet for vindmøller i USA. Boomet udeblev dog.

- Det er vigtigt, at ekspansionen følger efterspørgslen. Vi skal fra begyndelsen ikke gøre os afhængig af stor volumen for at absorbere høje faste omkostninger. Vi overinvesterer ikke, udtaler Sebastien Threbien, chef for to Vestasfabrikker i henholdsvis Leon i Spanien og Fortaleza i Brasilien, til Børsen.


Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen