Berlingske Business

Vestas-topchef vil ikke spekulere i markedets mening om fremtiden

AR
Overskrift
Foto:
 

Vestas' forventninger for 2015 skuffede markedet fælt, og Vestas-aktien faldt tungt efter et ellers flot regnskab. Topchef Anders Runevad står dog fast på selskabet forventninger til fremtiden.

Journalister såvel som inden- og udenlandske investorer var indbudt til at stille spørgsmål til Vestas' administrerende direktør, Anders Runevad, og finansdirektør, Marika Fredriksson.

Hvis der var ét emne, der er i den grad blev spurgt ind til, var det Vestas' forventninger til 2015. Her har selskabet givet minimumsforventninger på 6,5 milliarder euro og et EBIT-margin på 7-8 procent. Noget under analytikernes forventninger på 7,2 milliarder euro og et margin på 9,1 procent.

Efter konferencekaldet stillede Anders Runevad op til interview, og han forklarede til Berlingske Business, at han ikke kan tage sig af, hvad markedet tænker om Vestas' fremtid.

Jeres forventninger var hovedfokus på konferencekaldet for investorer, forventede du det, inden du gik ind?

»Vi forbereder altid spørgsmål og svar til alle vinkler på årsregnskabet. Og vi havde helt sikkert også forberedt os på spørgsmål om vores forventninger. Når man starter på et nyt år, er det kun naturligt, at der er meget interesse for, hvordan vi ser fremtiden. Jeg forstår godt, at analytikerne vil have klarhed om, hvordan vi ser Vestas udvikle sig, og det er kun naturligt,«

pix-vestas

En række af spørgsmålene var ret kritiske. Var du overrasket over, hvordan mange spørgsmål, der kom, og hvor kritiske de var?

»Ikke rigtigt. Jeg ser det som et tegn på, at vi leverer et stærkt 2014, at der ikke var så mange spørgsmål om det. Vi ser forbedringer på alle områder.«

Ser du det som et problem, at der er så stor mellem analytikernes forventninger og jeres egne?

»Mit fokus er på Vestas og på at kommunikere til markedet på en åben og gennemsigtig måde, fordi jeg har en interesse i, at markedet fuldt ud forstår Vestas. Det gælder også for vores fremtid, og hvad vi ser der. Jeg har al interesse i verden for, at vi har en åben og gennemsigtig kommunikation, og at vi giver et fair estimat for vores forventninger. Jeg kan ikke og gør mig ikke i spekulation om, hvad markedet tænker om fremtiden. Jeg er nødt til at fokusere på at levere på de ting, vi har sagt og have fokus på at levere forbedringer.«

Har du en interesse i at gøre det bedre end jeres guidance for 2015?
»Min interesse er - guidance eller ej - at forbedre vores præstationer, forbedre vores konkurrenceevne og vores positioner i markedet.«

Vestas -jobfest

Marika Fredriksson (koncernfinansdirektør i Vestas, red.) nævnte i forbindelse med spørgsmål om jeres forventninger, at der kunne opstå strejker eller transportproblemer. Tager I den slags begivenheder med i jeres overvejelser, når i bestemmer jeres forventninger?
»Ikke specifikt. Først og fremmest så giver vi vores minimumsforventninger, og så stræber vi efter at overgå vores resultat år for år. Hvis du ser på vores forretninger, så er anden halvdel af året noget mere travlt end det første halvår. Hvis vi skulle forsøge at spå om hele året i starten af året, så ville vi have store usikkerheder i forhold til markedsudvikling, vejret, leje af kraner og så videre. Som året skrider frem har man mindre og mindre usikkerhed, det er sådan virksomheden ser på det, og derfor laver vi en minimumsforventning.«

MF

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen