Berlingske Business

Vestas, Siemens og GE stod for 95 pct. af USA-markedet

RUSSIA-CAPITALISM/MIDDLEMEN
Overskrift
Foto:
 

Der er tre totalt dominerende aktører på det amerikanske vindmøllemarked, og det er General Electric (GE), Siemens og Vestas.

De tre vindmølleproducenter stod for ikke mindre end 95 pct. af den kapacitet på i alt 4,85 gigawatt (GW), der blev opsat i ny vindmøllekapacitet på det amerikanske marked sidste år.

Det viser foreløbige data fra den amerikanske vindmølleforening, AWEA. De tre spilleres samlede markedsandel kan sammenlignes med 65 til 75 pct. i de fleste "normale" år siden 2006, skriver branchemediet Recharge.

Vestas

GE var vanen tro langt den største på de amerikanske marked med installationer sidste år på 2,75 GW, svarende til en markedsandel på næsten 57 pct. Siemens installerede omkring 1241 megawatt (MW) og Vestas 584 MW, hvilket rakte til markedsandele på henholdsvis 26 og 12 pct.

Gamesa, Nordex og to mindre leverandører stod for de resterende leverancer, mens selskaber som Acciona, Mitsubishi, Senvion og Suzlon for andet år i træk ikke opstillede møller.

Ved udgangen af 2014 var der i USA samlet set opstillet vindmøller med en kapacitet på 65.875 MW, oplyser AWEA.

Thomas

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen