Berlingske Business

Vestas på vej tilbage i Kina

Vestas årsregnskab pressemøde
Overskrift
Vestas administrerende direktør Anders Runevad og CFO Marika Fredriksson præsenterer koncernens årsregnskab på et pressemøde onsdag d. 11. februar 2015 på Radisson Blu Royal Hotel i København. (Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2015) Foto:
 

Vestas er efter flere års nedprioritering af det kinesiske marked på vej tilbage i toppen af det fjernøstlige marked.

Vestas har et enormt potential i Kina, mener flere analytikere.

Det skriver dagbladet Børsen.

I fire år har Vestas været på tilbagetog i Kina, men nu ruller vindmølleordrerne atter ind i ordrebogen. Således har Vestas i årets første tre måneder allerede sikre sig flere ordrer i Kina, end virksomheden gjorde i hele 2014.

Vestas

- Vi har mere fokus på Kina, og vi ser allerede en bedring, udtalte Anders Runevad, administrerende direktør i Vestas, i forbindelse med aflæggelsen af Vestas' årsregnskab i februar.

En ny strategi i Kina, som Vestas' finansdirektør Marika Fredriksson i foråret præsenterede, ser altså ud til virke efter planen. Strategien går plan andet ud på, at Vestas skal være mere fleksibel med at tilpasse sine ordrer til efterspørgslen i Kina.

Den nye strategi og dens succes vækker bred anerkendelse hos analytikerkorpset i Danmark, der ser et stort potential for virksomheden i Kina.

Hvis Vestas kan komme op og få 5 pct. af markedsandelen i Kina, som de havde tilbage i 2010, så vil det kunne give deres toplinje en vækst på 10-15 pct. Og hvis de samtidig også kommer ind på det brasilianske marked, så vil det batte, vurderer Michael Friis Jørgensen, aktieanalytiker i Alm. Brand, overfor dagbladet Børsen.

Vestas får sin hidtil største ordre i år

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen