Berlingske Business

Vestas opjusterer forventningerne

Vestas
Foto:

Vestas har opjusteret forventninger til sine frie pengestrømme for 2014 til omkring 850 mio. euro mod tidligere 400-700 mio. euro.

Der er endnu engang godt nyt til de mange aktionærer i Vestas. Vindmølleproducenten har netop meddelt, at man nu opjusterer forventningerne til regnskabsåret 2014.

Det er mere specifikt de frie pengestrømme, som Vestas har opjusteret. Tidligere forventede man, at det netop afsluttede år ville indbringe 400-700 mio. euro, men nu regner man med, at det i stedet landet på hele 850 millioner euro.

Forbedringen skyldes primært en bedre-end-ventet udvikling i nettoarbejdskapitalen, skriver Vestas i sin meddelelse. Nettoarbejdskapitalen er blandt andet et mål for, hvor store tilgodehavende man har hos kunder, og hvor stor ens lagerbeholdning er.

»Det er super positivt, at se pengestrømmene siden spille så godt, som de gør. Der har været spekuleret et stykke tid på, om der kunne komme en opjustering, og det kom der så nu,« siger Vestas-analytiker hos Alm. Brand Bank, Michael Friis-Jørgensen, »Der er større og større sandsynlighed for, at Vestas bliver en devidende-aktie i år.«

Den spådom er Jacob Pedersen, senioranalytiker hos Sydbank, enig i. Og hvis Vestas vælger at udbetale udbytte, så bliver det første gang i selskabets historie.

»De har ikke gjort det før. Men det ligger næsten i kortene, at det skal komme nu. Jeg vil tro, og jeg forventer også, at Vestas kommer til at udbetale udbytte i det her år,« siger Sydbank-analytikeren.

En gammel svaghed

Det frie pengestrømme var i Vestas' dybe kriseår et meget stort problem. I både 2009 såvel som i 2010 var pengestrømmene negative med næsten trekvart millard euro.

»Det har været den helt store akilleshæl for Vestas i de 12 år, jeg har dækket selskabet. Man havde store investeringer i nye fabrikker og mangelfuld styring af produktion, og generelt problemer med at håndtere væksten, og det ramte pengestrømmene« siger Jacob Pedersen, senioranalytiker hos Sydbank, »Derfor er det også rigtig positivt nyt, at Vestas kan levere bedre pengestrømme, og det er godt nyt for Vestas-aktionærerne.«

Lov mindre - præstér mere

Dagens meddelelse fra vindmøllekæmpen er næsten magen til en meddelelse, som man udsendte for nøjagtigt ét år siden. Her opjusterede man forventningerne til sine frie pengestrømme fra 500-700 millioner euro til én millard euro.

Direktør for markting og kommunikation i Vestas, Morten Albæk, fortalte i december 2014 om Vestas' nye kommunikationsstrategi i Berlingske Business. Her fortalte han blandt andet, at en del af strategien var »under-promise - over deliver« på dansk: Lov mindre - lever mere.

Bygget på de seneste to år, lader 6. januar altså til at være dagen, hvor Vestas gør netop det.

Men hvis man vil have de negative briller på, så vurderer både Michael Friis-Jørgen, at Vestas ville have opjusteret den samlede indtjening i dag, hvis det skulle være sket.

»Hvis man skal kaste lidt salt, så er det her en engangeffekt, og jeg havde hellere set en opjustering på indtjeningen,« siger Alm. Brand-analytikeren.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen