Berlingske Business

Vestas: Ny strategi på vej efter nytår

Vestas nye koncernchef Anders Runevad.
Vestas nye koncernchef Anders Runevad. Foto:

Vestas' nyansatte topchef Anders Runevad vil snart kunne sætte sine sine fingeraftryk på en ny strategiplan for den store vindmølleproducent.

Igennem 2012 og 2013 har Vestas kæmpet for at vende skuden, og selv om indtjeningen endnu ikke er prangende - årets første ni måneder har givet et underskud på 300 mio. euro (1,66 mia. kr.) - begynder ledelsen at kunne se fremad.

- 2013 vil markere afslutningen på Vestas' turnaroundplan og begyndelsen på en ny strategisk retning. Vestas forventer at tage hul på dette næste udviklingstrin med forbedrede indtjeningsmarginer og en stærkt forbedret evne til at generere pengestrømme, skriver Vestas i sit regnskab for tredje kvartal.

Vestas9845

Marika Fredriksson, finansdirektør i Vestas, fortæller Ritzau Finans, at arbejdet med at lægge den nye strategiplan er undervejs, og den vil blive lagt frem i forbindelse med årsregnskabet i februar 2014.

- Strategien efter 2013 vil bygge på den implementerede forretningsmodel og organisation og vil fortsat fokusere på at optimere pengestrømme og indtjening, samtidig med at Vestas fastholder sin markedsleder position, skriver Vestas i regnskabet.

Anders Runevad afløste den mangeårige Vestas-topchef i august i år. Han kom til jobbet fra en karriere i svenske Ericsson, hvor han blandt andet havde arbejdet sammen med Vestas' bestyrelsesformand Bert Nordberg.

Netop Bert Nordberg lagde ved chefskiftet vægt på, at Vestas skulle være den største - en ambition, som ellers i de senere år udadtil har været nedtonet i koncernen.

11 - Vestas

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen