Berlingske Business

Vestas lægger an til rokade i toppen

VestasNordberg_Business
Vestas-formand Bert Nordberg har fået store aktionærers bemyndigelse til at skifte ud i bestyrelsen. Foto:

Nu er det bestyrelsens tur til at tage del i den hovedrengøring, der i det seneste år har renset ud hos vindmølleproducenten.

Efter godt et år i spidsen for Vestas-bestyrelsen er formand Bert Nordberg på vej til at skifte ud på en række pladser rundt om bestyrelsesbordet.

Det skriver Jyllands-Posten. Ifølge avisen har han fået grønt lys til at skifte ud på en række pladser på den kommende generalforsamling.

"Jeg har snakket med Bert Nordberg, og han har fået bemyndigelse af en række store aktionærer til at sætte det hold bestyrelsesmæssigt, som han synes, at han skal bruge," siger Peter Høstgaard-Jensen, der er tidligere topchef i Elsam og spidskandidat til bestyrelsen for aktionærforeningen Vestas Shareholders, til Jyllands-Posten.

Bestyrelsen har i de seneste år gennemgået en del udskiftninger, men alligevel har tre af bestyrelsens otte medlemmer siddet i bestyrelsen i sammenlagt 31 år. Blandt dem FLSmidths topchef Jørgen Huno Rasmussen.

Det vil derfor i udgangspunktet være sundt med endnu en udluftning i bestyrelsen, mener professor i ledelse hos CBS Flemming Poulfeldt.

"Det ser fornuftigt ud at skifte ud, så der kommer folk ind, som ser på tingene med nye øjne," siger han til Jyllands-Posten, men understreger samtidig, at man dog heller ikke skal skifte ud bare for udskiftningens skyld.

Vestas ønsker ikke at kommentere udskiftninger i bestyrelsen. Eventuelle udskiftninger vil kunne læses i dagsordenen for generalforsamlingen, der skulle være sidst i februar.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen