Berlingske Business

Vestas' jobfest stoppede i fjerde kvartal

Vestas -jobfest
Overskrift
ARKIV. Vestas hyrede 27 pct. flere ansatte i 2014. Foto:
 

Efter tre kvartaler med 3.827 nye ansigter i koncernen, blev foden sat på bremsen i Vestas' HR-afdeling. Vindmøllegiganten slutter dog stadig året med 27 pct. flere medarbejdere

2014 har stået i ansættelsernes tegn for Vestas, men i fjerde kvartal var der en mindre opbremsning i antallet af nye ansættelser.

Der blev således ansat 345 nye medarbejdere i de sidste tre måneder af 2014, hvilket skal ses i lyset af, at der i de første ni måneder af året var blevet ansat hele 3827 nye medarbejdere. Det svarer til 11,4 personer hver eneste dag i året.

Ved udgangen af 2014 havde Vestas samlet set 19.669 ansatte, hvilket er 27 pct. flere end ved udgangen af 2013, hvor vindmølleproducenten beskæftigede 15.497 medarbejdere.

Onsdag Vestas

Dermed er der samlet set kommet 4172 nye medarbejdere til i årets løb, hvilket vil sige, at Vestas har ansat omkring 11 nye om dagen gennem hele 2014. I fjerde kvartal har vindmøllekoncernen derimod kun ansat knap fire nye medarbejdere dagligt i gennemsnit.

Vestas skriver i regnskabet for fjerde kvartal af 2014, at de nye medarbejdere primært er ansat som timelønnede medarbejdere, og at ansættelser skyldes et stigende aktivitetsniveau grundet stigende efterspørgsel i USA.

På trods af at der er kommet lidt ro over ansættelserne i den sidste del af 2014, blæser der dog helt andre vinde over Vestas end tilbage i 2012 og 2013, hvor Vestas var nødsaget til at fyre frem for at hyre.

Vestas slutter året med nye ordrer

Vestas gik i slutningen af 2011 fra at være 22.926 medarbejdere til 15.497, da 2013 var omme. Det skyldtes en større spareplan.

Siden har lovende vækst især i blandt andet USA, nye markeder og selskabets servicedivision betydet behov for flere hænder hos verdens største vindmølleproducent.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen