Berlingske Business

Vestas dropper i ny rapport ned som verdens nummer tre

Vestas slutter året med nye ordrer
Foto:

Vestas er ikke længere verdens største vindmølleproducent, lyder den opsigtsvækkende konklusion hos et af de store konsulentfirmaer i vindmølleindustrien, Aarhus-baserede Make Consulting.

Meldingen kommer i forbindelse med, at konsulentfirmaet har udsendt sin årsrapport, "Make's Global Wind Turbine OEM 2014 Market Share analysis", hvor Vestas er blevet overhalet af både Siemens og amerikanske GE.

Dermed er Make Consulting nået frem til et noget andet resultat, end konsulentfirmaet FTI Consulting nåede frem til for et par uger siden. I den opgørelse fastholdt Vestas sin førerposition, mens Siemens var toer og GE blot nummer fire.

Vestas-aktie i hopla efter kæmpeordre

Konsulentfirmaerne har forskellige måder at opgøre markedsandelene på, og hos Make tæller leverancer først med i statistikken, når møllerne er blevet installeret og tilsluttet elnettet, mens andre allerede tæller dem med, når møllerne er overleveret til kunderne.

Det kan give store forskelle, og Make noterer da også, at tidsforskydninger mellem leveringer og nettilslutninger har haft en betydning.

- Vestas måtte slippe den årlige topplacering primært som følge af store volumener leveret til det amerikanske marked, som ikke blev nettilsluttet i 2014, skriver Make i en pressemeddelelse.

Det er samtidig meget få megawatt, der skiller de tre størstes placeringer og får Vestas til at droppe til tredjepladsen. Forskellen mellem top tre leverandørerne er således blevet indsnævret fra 3,9 pct.point i 2013 til blot 0,7 pct.point i 2014.

Vestas i modvind

Det svarer til en forskel på rundt regnet 400 megawatt og indikerer ifølge Make øget konkurrence og stigende betydning af tilstedeværelse på nye(re) markeder. Siemens er gået frem som følge af sin dominerende position på havvindmøllemarkedet, og det dansk-tyske selskab er samtidig godt repræsenteret på mange regionale markeder.

- Globalt erobrede Siemens første eller andenpositionen i 80 pct. af de markeder, det er engageret på, hvilket resulterede i en stigning i årlig markedsandel på over seks pct.point, skriver Make.

GE tog et kvantespring fra nummer fem til nummer to i Makes opgørelse, og det skyldes ikke mindst selskabets stærke position i Americas, hvor det havde en førerposition i USA, Canada, Brasilien og Mexico. Make noterer, at GE i opgørelsen har fået et betydeligt boost af nettilslutning af tidligere rejste møller i Brasilien.

INDIA-UN-CLIMATE-WARMING

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen