Berlingske Business

Vestas CFO: »Markedet ved, at vi er forsigtige«

MF
Overskrift
Foto:
 

Vestas' finansdirektør Marika Fredriksson medgiver, at Vestas er forsigtige, når de spår om 2015. Og det er markedet klar over, fortæller hun til Berlingske.

Vestas har i dag leveret årsregnskab, der på stort set alle parametre er bedre end ventet. Vestas' forventninger til 2015 ligger dog på linje med resultatet for 2014 og noget under analytikernes forventninger. Berlingske Business interviewer har Vestas' finansdirektør, Marika Fredriksson, om vindmøllekæmpen årsregnskab.

Er du en glad finansdirektør i Vestas?
Ja, selvfølgelig. Man kan ikke være andet end glad, når man ser på, hvad vi fremlægger i dag. Vi ser forbedringer to alle de områder, vi fokuserer på. Vores mål er profitabel vækst, og vi har forbedret vores omsætning, vores bruttomargin og vores EBIT, så jeg synes, det er en god præstation.

Hvis vi ser på jeres forventninger til 2015, så virker det lidt som status quo i mine øjne. Kan du kommentere lidt på det?
Ja. Forventningerne, som du hentyder til, er forsigtige, og jeg tror, at markedet er klar over, at vi som virksomhed er forsigtige i dag. Men endnu vigtigere er det at understrege, at det er vores bedste estimat, og som selskab er vi stadig tunge hen imod slutningen af året. Forventninger bliver måske set som forsigtige, men det er stadig højere forventninger, end vi havde til 2014.

I bruger ordet "miminum" meget, når I taler om forventningerne. Er det et udtryk for, at I ser rum for store forbedringer i løbet af året?
Når man giver sine forventninger, så er minimum det, man skal stræbe efter, mener jeg. Det er vores minimumsforventninger, men det er det bedste, vi kan tilbyde på nuværende tidspunkt.

Kan du bekymre dig om, hvorvidt nogle investorer vil se det som konservativt?
Selvfølgelig kan man skuffe folk, men vores forventninger til 2015 er bedre end dem, vi havde til 2014.

Onsdag Vestas

Jeg sidder her med en oversigt over jeres seneste fem regnskaber, og der er ikke så stor udvikling i omsætningen. Jeres strategi er profitabel vækst. Kan du kommentere på jeres vækst-ambitioner, og hvor vigtigt det er i forhold til profitabilitet?
Vækst er vigtig for selskabet. Men jeg vil sige, at vi er i en cyklisk industri, vi er kapitaltunge, og der er stadig understøttelse til vores branche. Fra et omsætningsperspektiv præsterer vi faktisk vækst, og vi som selskab bedre spredt geografisk end tidligere. Men vi skal samtidigt gøre mere i Asien - i Kina og Indian - og det er en del af vores strategi. Men vi vil ikke ofre lønsomhed for vækst, så det må være en kombination af dem begge.

I øger jeres investeringsbudget fra 250 til 300 millioner euro fra 2014 til 2015, er det ambitiøst nok?
Det understreger, at vi allerede har et stort produktionssetup i Kina, så vi har allerede investeret i Kina. Vi har også sagt, at vi vil investere i Brasilien for at møde de lokale krav dér. Indien er noget mere kompliceret, og vi evaluerer lige nu, hvad vi skal gøre der. For at give en smagsprøve på, hvad det er, vi investerer i, så er det ny teknologi i særligt ny vingeteknologi.

Er der et element af »lov mindre end du kan levere« i forhold til jeres forventninger?
Nej, som jeg sagde, så er det vores minimumtforventninger, og det bedste estimat, vi kan give på dette tidspunkt.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen