Berlingske Business

Vestas-boss: Tæt på parnerskabsaftale på offshore

pix - vestas - biz
Foto:

Vestas kan måske snart have en partnerskabsaftale for sin offshoreforretning klar. Det indikerer Uffe Vinther-Schou, salgschef på offshoreområdet hos Vestas.

Den danske vindmølleproducent ser partnerskaber som en vigtig brik i at kunne overleve som en af de to førende producenter på offshoreområdet.

Det kunne være både med en industriel spiller, en pensionskasse eller en kapitalfond, siger Uffe Vinther-Schou og afslører, at selskabet er langt i forhandlingerne.

»Vi har haft et åbent sind, men det er fair at sige, at der ikke er mange mulige tilbage på listen. Vi ser frem til at dele nyt om det med jer snart,« siger Uffe Vinther-Schou med et smil på læben i forbindelse med en præsentation af Vestas' offshorestrategi.

Det er især på det finansielle område, Vestas kunne tænke sig at knytte tættere bånd til en partner i forbindelse med lanceringen af sin V164-mølle på 8 megawatt (MW).

»Når man skal ud og byde på kommercielle offshoreprojekter på 300 til 500 MW, så er der en masse projektomkostninger og mulige garantiforpligtelser - hvis uheldet er ude - hvor man er nødt til at være rettidig og omhyggelig og have en partner i ryggen,« siger Uffe Vinther-Schou.

Til gengæld kan Vestas tilbyde en eventuel partner et fodfæste på det europæiske offshoremarked og mange års erfaring og teknologisk kunnen, siger han.

Vestas-chefen mener dog også, at Vestas kan overleve på offshoreområdet uden partnere, men med stigende konkurrence fra blandt andre store energikoncerner som Alstom og Mitsubishi er det nødvendigt med finansiel styrke for at holde sig i toppen af markedet.Mitsubishi har Vestas som bekendt allerede ført samtaler med på offshoreområdet, men status på den dialog, der har varet i mere end et år, vil selskabet ikke afsløre mere om. Ud over mulig finansiel rygdækning søger Vestas også at indgå i tættere samarbejde med underleverandører og kunder for at videreudvikle komponenter og teknologier.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen