Berlingske Business

Vestas betaler udbytte for første gang i 12 år

Onsdag Vestas
Vestas leverede onsdag sit længe ventede årsregnskab for 2014, og det viste som forventet stærke tal. Selskabet betaler for første gang i 12 år udbytte til sine aktionærer - og noget mere end ventet. Foto:

Vestas leverede i dag sit længe ventede årsregnskab for 2014, og det viste som forventet stærke tal. Selskabet betaler for første gang i 12 år udbytte til sine aktionærer - og noget mere end ventet.

Vindmøllegiganten Vestas har netop præsenteret sit årsregnskab for 2014, der leverede lige så godt som ventet.

Regnskabet viste en samlet årsomsætning på 6,9 miliarder euro, et driftsresultat på 559 mio. euro og et EBIT-margin på 8,1 procent. Overskuddet før skat var 523 mio. euro.

Dermed overgik Vestas sine egne forventninger, men specielt på EBIT-margin lå man under markedets forventning på 8,6 procent.

»Det glæder mig at se, at Vestas’ finansielle performance til stadighed forbedres, med solide resultater på alle finansielle og operationelle hovedparametre,« siger Anders Runevad, koncernchef i Vestas, »Vestas’ stærke resultater skaber værdi for vores aktionærer, hvilket
illustreres af bestyrelsens indstilling om udbetaling af udbytte for første gang siden 2002«

Udbyttet bliver på 3,90 kroner per aktie, hvilke er noget over analytikernes forventninger på 3,20 kroner per aktie.

Analytikernes forventninger var en samlet årsomsætning på 6,8 milliarder euro, et driftsoverskud på 594 mio. euro samt et overskud før skat på 536. Det viser estimater, som SME Direkt har indsamlet.

11BUSMark-og-vindmoeller.jpg

Dermed blevet årsregnskabet væsentligt forbedret i forhold til 2013, hvor Vestas godt nok havde et driftsoverskud på 102 mio. euro, men underskud før skat på 36 mio. euro.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen