Berlingske Business
17:25Rederiet Torm ser nu 2017-resultat ende på 0-5 millioner

Vattenfall til kamp om vindtronen med fordobling af landmøller

FILE SWEDEN ECONOMY VATTENFALL
Foto:

Mens Henrik Poulsen i 2013 solgte DONGs danske landmøller, er Vattenfall nu klar til at fordoble sin tilstedeværelse på området. Svenskerne kommer dermed i direkte kamp om mølletronen med SE Blue Renewables, der har Ditlev Engel i spidsen.

Vattenfall er klar til at fordoble sin tilstedeværelse på markedet for landvindmøller i Danmark.

Energiselskabet, der er ejet af den svenske stat, har allerede 250 megawatt landvindmøller i Danmark. De kan sammenlagt producere strøm til mere end 200.000 danske husstande, men det er ikke nok for svenskerne, der vil investere 8,7 millarder kroner i vindkraft over de næste fem år – og en stor del kommer til at tilflyde Danmark.

»Folk spørger tit, om Vattenfall er ved at trække sig ud af Danmark. Nej, vi trækker os ud af kraftværker – vindenergi er en kerneforretning,« siger Vattenfalls chef for vindkraft i Norden, Alberto Méndez Rebollo.

Vattenfall er allerede i gang med at opføre Klim Vindmøllepark i Nordvestjylland med et prismærke på en milliard kroner. Men selskabet har yderligere to projekter i pipelinen, Nørrekjær Enge ll og Rejsby, hvor førstnævte vil blive den største vindmøllepark på land i Danmark. Pris: 1,2 millarder kroner. De store investeringer fra det svenske energiselskab står i stærk kontrast til forretningsplanen hos danske DONG Energy. Her har nuværende topchef Henrik Poulsen indledt et enormt frasalg af aktiver for at finansiere selskabets erobingstogt på havvindmøllefronten, og i 2013 solgte man sine landvindmøller i Danmark.

»Vi vil fremadrettet anvende vores kompetencer og kapital på havmølleprojekter, hvor vi har en stærk og differentieret konkurrenceevne,« sagde Henrik Poulsen.

Christina Grumstrup Sørensen,

Alberto Mendez Rebollo understreger dog, at man ikke laver en omvendt DONG, og at de store investeringer i landvind ikke skal ses som nedprioritering af havvindmøller.

»Vi kommer til at gøre begge dele. Vi er nummer to i verden på havvindmøller, men vi synes samtidigt rigtig godt om landvind. Du kan vælge at have en fokuseret strategi eller en mangfoldig strategi, og vi står på to ben,« siger han. Har det ændret noget for jer, at DONG har solgt sine møller?»Nej. Vi holder os til vores egen plan, som handler om at kombinere organisk vækst med overtagelser, og på det område er vi, hvor vi gerne vil være,« siger Alberto Mendez Rebollo.

Med sine investeringer kommer Vattenfall til at cementere sin position som den førende vindleverandør i Danmark. Men der er bud efter den titel fra flere sider.

Da Henrik Poulsen solgte sine landvindmøller, var køberen et joint venture mellem Syd-Energi og PFA Pension.

De gav 760 millioner kroner for de 272 møller med en samlet kapacitet på 196, og beskeden var klar fra daværende bestyrelsesformand, Ole Fruekilde Madsen, i det fællesejede selskab:

»Vi vil være markedsleder på landvindmøller i Danmark og også i udvalgte nabolande. Med købet af et så stort antal møller er vi rigtig godt på vej,« sagde han.

I dag hedder formanden for fonden Ditlev Engel, Vestas’ tidligere direktør, og selskabet har møller på i alt 231 megawatt.

Med Vattenfalls fordobling ender de på over 500 megawatt. Kampen om landvindmølletronen i Danmark er i gang.

VATTENFALL

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen