Berlingske Business

Sydbank: Stærk Novozymes-indtjening trods vækstudfordring

2012-regnskabet fra Novozymes vidner om et selskab, der er i stand til at præstere en stærk indtjening, til trods for at det for øjeblikket er vanskeligt at vokse toplinjen.

2012-regnskabet fra Novozymes vidner om et selskab, der er i stand til at præstere en stærk indtjening, til trods for at det for øjeblikket er vanskeligt at vokse toplinjen.

Sådan lyder bedømmelsen fra Sydbanks Novozymes-analytiker Morten Imsgard.

- Novozymes er virkelig i stand til at få indtjeningen til at accelerere, siger han.

Novozymes kom ud af fjerde kvartal af 2012 med et overskud af primær drift (EBIT) på 671 mio. kr. og et nettoresultat på 493 mio. kr. mod henholdsvis 496 mio. kr. og 362 mio. kr. i den tilsvarende periode af 2011.

Omsætningen steg til 2811 mio. kr. fra 2589 mio. kr. i fjerde kvartal året før, og overskudsgraden steg dermed til 23,9 pct. fra 19,2 pct.

Til sammenligning var der ifølge SME Direkt ventet en omsætning på 2790 mio. kr. og en driftsmarginal på 21,0 pct.

Sammen med årsregnskabet har selskabet udsendt en revideret langsigtet prognose for indtjening og omsætning.

Og her er billedet lidt mere blandt, konstaterer Morten Imsgard.

På den ene side løfter selskabet forventningerne til overskudsgraden, men på den anden side udskyder Novozymes også sit mål for omsætningsvækst.

De nye finansielle mål fastholder forventningerne om en organisk vækst på over 10 pct., men først fra 2015. Samtidig hæves målet for overskudsgraden til over 24 pct. fra tidligere over 20 pct. Målet for afkastet af den investerede kapital, ROIC, er fortsat over 22 pct.

- Målsætningen for den organiske vækst var nok afspejlet i markedet i forvejen. Men omvendt får vi en bedre indtjening i 2013 og årene fremover, end vi havde sat næsen op efter, siger Morten Imsgard.

Han vurderer på den baggrund, at aktien sandsynligvis vil åbne uændret, måske en lille spids op, da både optimister og pessimister vil have belæg for at handle aktien i hver sin retning.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen