Berlingske Business

Styrket Vestas i støbeskeen

engel nordberg
Overskrift
Tidligere adm. direktør Ditlev Engel (tv.) i Vestas og bestyrelsesformand Bert Nordberg. Foto:
 

Vestas er på vej ud af sin turnaround, og vindmølleselskabet skal snart bevise, at man faktisk kan tjene penge. Ny koncernchef, Anders Runevad, skal stå i spidsen for et lønsomt Vestas.

Som en ventil på et overpumpet dæk udløser gårsdagens Vestas-regnskab en del af presset på vindemøllekæmpen. Pengestrømmene er markant bedre end ventet, og i kombination med nyheden om koncernchef Ditlev Engels exit er der banet vej for et nyt Vestas. Et Vestas, der kan tjene penge.

Endnu er der dog lang vej for den hårdt plagede virksomhed. Første skridt er at eksekvere den såkaldte turnaround, som foreskriver, at Vestas ved udgangen af 2013 har 16.000 medarbejdere og leverer et lille overskud. Den opgave er stor nok i sig selv – 1.250 mennesker skal fyres – og det er en udfordring at vende underskud til overskud, når omsætningen falder drastisk. Ikke desto mindre er fyringerne planlagt, og i første halvår 2013 leverer Vestas faktisk et lille overskud på driften trods fald i omsætningen på 26 procent.

»Lønsomhed og stabilitet,« lyder det klare mantra fra bestyrelsesformand Bert Nordberg, når vi ser ud på den anden side af restruktureringen.

Her kommer Ditlev Engels afløser for alvor i spil. På en telekonference onsdag præsenterede Bert Nordberg afløseren ved navn Anders Runevad. Efter en lang karriere i svenske Ericsson bliver hans opgave nu at sikre en stabil indtjening i Vestas.

Ny topchef på pengejagt

Vestas guider ikke udover 2013, men Lars Villadsen, der er direktør for Investor Relations, ser en parallel mellem udviklingen over det seneste halve år og Vestas’ fremadrettede udvikling.

»Det seneste halve år er det lykkedes os at forbedre cash flowet (pengestrømmene, red.) markant ved at blive bedre til at få kunderne til at betale samt få vores varelager ned. Det fokus vil vi holde fremadrettet, mens målet er at generere den samme indtjening med mindre investeringer, for så vil indtjeningen jo være mere værd,« forklarer Lars Villadsen.

Han peger på Vestas’ serviceforretning som et eksempel på, at indtjeningen kan øges uden investeringer i store fabrikker. Men også arbejdet med selskabets platforme kan øge indtjeningen, fordi flere forskellige varianter af vindmøller kan bruges på samme platform.

Trods de lovende ord om Vestas-platformene er aktieanalytiker Lars Heindorff dog kritisk.

»Indtjeningen i turbineforretningen skal forbedres markant. Vestas bliver til dels reddet af, at serviceforretningen er vokset så meget. Men de kan ikke spare sig til succes. Indtjeningen skal op på turbineforretningen, den nye produktions­platform skal op at stå, og de skal binde mindre kapital i arbejds­processen,« siger Lars Heindorff, der er aktieanalytiker i ABG Sundal Collier.

Service i stabil vækst

Netop serviceforretningen ventes at fylde en større del af det fremtidige Vestas. Det er både godt nyt, både fordi indtjeningen er højere i dette forretningsben, og fordi udsvingene fra kvartal til kvartal er mindre. Kernen i Vestas er dog stadig vindturbinerne, og her venter fortsat står en stor opgave, vurderer Lars Heindorff.

»Serviceforretningen kommer til at vokse væsentligt mere end turbineforretningen de kommende år. Når jeg ser på Vestas, er det på nuværende tidspunkt helt afgørende, at turnarounden slår igennem i hoved­forretningen – nemlig turbineproduktionen – og det synes jeg ikke, vi har set endnu,« siger han.

Blandt onsdagens positive nyheder op­justerede Vestas forventningerne til de frie pengestrømme til mindst 1,5 mia. kroner (200 mio. euro) i år. Markedet reagerede ved at sende aktien 5,4 procent op til kurs 109, men på sigt skal der cash flow og indtjening til i en anden skala, hvis Vestas skal genvinde fordums storhed.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen