Berlingske Business

Statoil skuffer voldsomt i andet kvartal

GAS-PIPELINE/NABUCCO
Statoil justerer sine af forventningerne til fremtiden. Foto:

Det kæmpestore norske oliekonglomerat, Statoil, kom skuffende ud af andet kvartal. Nettoresultatet landede på 4,3 mia. nkr. i kvartalet, hvor der ifølge SME Direkts estimat-indsamling var ventet 11,5 mia. nkr. på bundlinjen.

Omsætningen landede på svimlende 148 mia. nkr., hvilket dog også var mindre end analytikerne havde ventet - konsensus i markedet var på 158 mia. nkr. Driftsoverskuddet endte på 34,3 mia. nkr., og her havde analytikerne ventet et overskud på 40,6 mia. nkr.

Især "finansielle poster" trak ned i regnskabet - hele 6,9 mia. nkr. i negativ effekt. Det kom hovedsageligt fra valutakursudsving og "likviditetsstyring", skriver norske TDN Finans. Sidste år var de finansielle poster negative med 2,5 mia. nkr.

Statoil justerer sine af forventningerne til fremtiden, herunder forventningen til de organiske investeringer eksklusiv opkøb, som nu ventes at løbe op i 19 mia. dollar i 2013. Den samlede olieproduktion ventes fortsat at blive lavere i 2013 end i 2012.

Statoil fastholder desuden forventningen om, at øge egenproduktionen af olie fra egne felter med 2-3 pct. årligt frem til 2016 og 3-4 pct. årligt mellem 2016 og 2020. Målet er at nå op på over 2,5 mio. tønder olieækvivalenter om dagen i 2020.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen