Berlingske Business

Siemens klar til kamp mod MHI Vestas

RUSSIA-CAPITALISM/MIDDLEMEN
Foto:

Tysk-danske Siemens har siddet tungt på havvindmøllemarkedet i flere år. Men på det seneste har MHI Vestas flettet fingre med Siemens’ mangeårige partnere i DONG. Beskeden fra Siemens’ vindmøllechef til rivalen er klar: Vi vil kæmpe for vores markedsandel.

Siemens er kejseren af vindmøller på havet. Og sådan skal det også være i fremtiden. Det er det helt klare budskab fra den danske topchef i Siemens Wind Power, Michael Hannibal.

Han præsenterede onsdag officielt Siemens’ nye syvmegawatt-mølle, der kommer til at lægge sig lige mellem Siemens tidligere flagskib på seks megawatt og MHI Vestas’ ditto på otte megawatt. MHI Vestas er dermed stadig storebror målt på megawatt, mens Siemens er det på markedsandel, og i forhold til sidstnævnte er Michael Hannibal klar til kamp.

»Vi byder rigtig varmt velkommen til Mitsubishi, som jeg kalder dem. Vi er i den grad vænnet til at have konkurrenter, og vi vil kæmpe for vores markedsandel. I dag er vi den ledende producent, og vi vil kæmpe for at forblive den ledende producent. Det er der slet ingen tvivl om,« sagde Michael Hannibal.

Den evige kamp

Siemens og Vestas har længe været de største aktører inden for havvind. Det ændrede sig for nogle år siden, hvor Siemens lancerede sin seksmegawatt-mølle og blev den ubestridte markedsleder. Blandt andet gennem et næsten symbiotisk forhold til DONG Energy.

I de seneste måneder har den danske energikæmpe dog givet MHI Vestas en ordre og valgt selskabet som foretrukken leverandør på et andet projekt.

»Vi er glade for vores partnerskab med Siemens, og vi glæder os meget til at udvikle vores relation med Vestas. Vi vælger den løsning, vi tror, der er bedst for det givne projekt for DONG Energy, og der hilser vi velkommen, at der nu er konkurrence på den side,« siger vice president i DONG Energy, Claus Hviid Christensen, der afviser, at man har valgt Vestas for at skabe konkurrence.

»Det har ikke været nødvendigt, men vi hilser det velkomment, at MHI Vestas nu kommer på banen.«

Det senest udbudte havvindmølleprojekt, danske Horns Rev 3, blev vundet af Vattenfall, men her har man endnu ikke besluttet sig for MHI Vestas, Siemens eller en helt tredje.

»Vi har ikke besluttet os for en leverandør endnu. Vi har adskillige i tankerne, og det er en helt konkurrenceåben situation,« siger Magnus Hall, administrerende direktør i Vattenfall.

Det bliver større

MHI Vestas har først for nyligt annonceret, at man vil påbegynde serieproduktionen af sin kommende ottemegawatt-mølle. Den blev præsenteret i marts 2011 og har altså været under udvikling i flere år. Mens ingeniørerne i MHI Vestas har målt på storvindmøllen, har Siemens’ flagskib snurret på havene.

Opgraderingen til syv megawatt sker på den samme platform som Siemens’ seksmegawatt-mølle, så hele organisationen og underleverandørerne behøver dårligt nok tilpasse sig. Det får indflydelse på kampen om markedsandelene, mener Michael Hannibal:

»Grunden til, at vi kan sidde her og være ret rolige, er, at vi har et produkt, og det er ikke noget papirprodukt. Møllen er derude, og den producerer. Et stykke ude i fremtiden kommer der også en større platform fra Siemens, så vi har endnu ikke set det sidste og det største fra os,« siger Michael Hannibal.

Siemens har tidligere fortalt, at man forventer at være klar med en timegawatt-prototype i 2020.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen