Berlingske Business

Seadrill ser svaghed i borerig-marked

Mærsk Drilling_biz_pix
Maersk Drilling:A.P. Møller - Mærsks borerigdivision Maersk Drilling levede fint op til analytikernes forventninger til resultatet i tredje kvartal - og lidt til. I kvartalet omsatte divisionen for 2860 mio. kr. mod ventet 2794 mio. kr. ifølge estimater indsamlet for Ritzau Finans af SME Direkt. Det blev omsat til et driftsresultat, EBITDA, på 1334 mio. kr. mod ventet 1214 mio. kr., og et nettoresultat, NOPAT, på 837 mio. kr. mod ventet 688 mio. kr. I tredje kvartal sidste år havde Maersk Drilling en omsætning på 2386 mio. kr., hvilket blev vekslet til et driftsresultat på 976 mio. kr. og et overskud på 502 mio. kr. på bundlinjen.Kvartalsresultat: op 67 pct. til 837 mio. kr. Afkast i tredje kvartal: 11,7 pct. Direktør: Claus V. Hemmingsen Foto:

Norske Seadrill, der konkurrerer med Maersk Drilling i markedet for borerigge, ser kommende svaghed i rigmarkedet.

Et marked, der ellers har boomet de sidste år. Den norske aktør venter dog fortsat solid efterspørgsel efter de højteknologiske og nye rigge og boreskibe, der er Maersk Drillings specialitet.

Seadrill understreger i forbindelse med sit regnskab, at de fundamentale forhold i branchen fortsat er gode. Dog er flere olieselskaber ifølge Seadrill mindre kapitalstærke og flere reevaluerer deres projekter.

- Som et resultat af opbremsningen i investeringerne i efterforskningen har vi observeret et fald i det overordnede antal indgåede kontrakter i markedet, leveringstiden og længden af ordrer, skriver Seadrill og fortsætter:

- I kontrast til 2012, da der var underkapacitet, er det klart, at kapaciteten nu er tilstrækkelig og markedet måske kan blive udfordret i 2014.

På den lyse side for Maersk Drilling venter Seadrill, at udfordringerne "vil kunne mærkes i høj grad" for almindelige rigge, mens "high-end"-rigge fortsat vil opleve fuld kapacitetsudnyttelse.

/ritzau/FINANS

Bertil Barkholt Fruelund +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail: finans[AT]ritzau.dk , www.ritzaufinans.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen