Berlingske Business

Prisen på solceller falder voldsomt

SC
Foto:

En ny opgørelse fra Energistyrelsen viser, at prisen på solceller er faldet markant det seneste år. Teknologien er dog stadig en af de dyrere måder at producere strøm på.

Prisen på solceller har fået et ordentligt gok nedad, viser en ny opgørelse fra Energistyrelsen.

Den statslige enhed laver med jævne mellemrum en liste over priserne på forskellige elteknologier. Prisen på solceller i denne liste er netop blevet opdateret, og den viser et overraskende stort fald.

rigsrevision

Prisen for en produceret kilowatttime (kwh) er gået fra at koste lidt over 90 øre til nu at være et stykke under 60. Prisen kan ifølge Enerigstyrelsen falde med yderligere 40 procent frem mod år 2050.

Dermed er regningnen på solceller nu på omgangshøjde med prisen på havvindmøller. Prisen for denne teknologi er dog ikke blevet opdateret, og med det barske omkostningsfokus på møller, der er i øjeblikket, er det sikkert at antage, at også denne grønne teknologi er blevet billigere.

Energistyrelsen skriver som afsluttende bemærkning, at solceller må forventes at blive en mere prominent del af energimikset som følge af omkostningsreduktionen.

09BUSgogreen5.jpg

Anholt Havm

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen