Berlingske Business

Pensionspenge går til »sort« energi

atp
Foto:

Selv om pensionsselskaber og -kasser beskriver sig selv som miljøbevidste, så lægger de pensionskronerne i traditionelle og fossile energikilder.

Verdensnaturfonden anklager pensionskasser og -selskaber for at sige ét og gøre noget andet, når det drejer sig om miljøet. Mens de beskriver sig selv som miljøbevidste, så lader de ikke deres investeringer følge med, skriver Information.

Verdensnaturfonden har undersøgt de 8 største pensionskasser og -selskabers holdning og praksis ved investering i henholdsvis grøn og sort energi. På en skala fra 1 til 10 får det bedste selskab - PKA - kun 5, og halvdelen af selskaberne ligger på 2 point, skriver avisen.

For eksempel fremhæver Nordea Liv & Pension, at man værner om miljøet og arbejder med bæredygtighed.

»Men Nordea Liv & Pension investerer samtidig i fossil energi, der bidrager til den globale opvarmning, som bringer fremtidige generationer i fare. Og de har ifølge investeringsdirektøren ingen direkte investeringer i grøn energiteknologi eller finde, der udelukkende investerer grønt,« siger Gitte Seeberg, generalsekretær i Verdensnaturfonden til avisen.

Også ATP nævnes, fordi ATP siden 2009 har droppet en ambition om at nå op på omkring 10 procent grøn energi i sin investeringsportefølje.

»Vi kan ikke bruge pensionisternes penge på at subsidiere klimaet. Det ligger langt fra vores mandat. Men det er jo det, der ligger indirekte i rapporten: Man har en holdning om, at pensionskasser skal subsidiere klimaet,« siger underdirektør i ATP Ulrik Weurder til kritikken.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen