Berlingske Business

Olieselskaberne skrotter milliardprojekter på stribe

pix-MARKETS-GLOBAL/
Arkivfoto. Energiselskabet Shell slår bremsen i på en række projekter, der ikke længere kan løbe rundt på grund af den lave oliepris. Foto:

Den lave oliepris får nu verdens største olieselskaber til at droppe en række store projekter, fordi økonomien i dem ikke længere hænger sammen med den lave oliepris.

Olieprisen er styrtdykket, og det får nu yderligere konkrete konsekvenser i olieselskaberne, der på stribe droppe stortanlagte projekter. Med den lave oliepris hænger projekterne nemlig ikke længere sammen økonomisk.

Shell annoncerede onsdag, at man skrotter planerne om det, der skulle være et af verdens største petrokemiske anlæg. Anlægget skulle bygges i samarbejde med Qatar Petroleum, og prisskiltet lød på 41 milliarder kroner.

15BUSRUSSIA-putin.jpg

Britiske Premier har også sat et projekt til 12,5 mia. kroner ud for Falklandsøerne på pause, indtil oliepriserne stiger igen. Underleverandører og freelancere for selskabet har også måttet se deres betalinger reduceret, og Premier genforhandler nu en række aftaler, for at nedbringe udgifterne.

Statoil har tilbageleveret tre efterforskningslicenser på vestkysten af Grønland, der er blandt de dyreste områder at arbejde i. Også Maersk Oil har måttet sætte Vestgrønland på pause.

Canadian Natural Resources, der har aktiviteter i Nordsøen, Afrika og i Canada, meddelte for nyligt, at man reducerede omkostningerne med fire milliarder kroner, blandt andet ved at skrue ned for boringer.

De mangle neddroslinger rammer også serviceindustrien, der tjener på at udleje dyrt udstyr så som borerigge. Ifølge Financial Times er prisen på at leje en borerig til dybe boringer i Den Mexicanske Golf faldet med over en halv million kroner om dagen i løbet af 2014.

13BUSOIL.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen