Berlingske Business

Olienedtur øger usikkerhed om APM-fremtid

ccc

A.P. Møller-Mærsks kvartalsmeddelelse - med skuffende tal for Maersk Oil - har understreget, at koncernen står over for fire-fem usikre år, indtil det viser sig om koncer­nens store satsning på olie vil lykkes.

A.P. Møller-Mærsks kvartalsmeddelelse – med skuffende tal for Maersk Oil - har understreget, at koncernen står over for fire-fem usikre år, indtil det viser sig om koncer­nens store satsning på olie vil lykkes. Alene de planlagte årlige anlægsinvesteringer i olie og gas, der skal løftes fra 1-3 mio. US-dollar til 3-5 mia. US-dollar, vil i de kommende fem år modsvare op mod halvdelen af A.P. Møller-Mærsks pengestrøm fra driftsaktiviteter, der i gode år som 2013 kan ligge i niveauet godt 10 mia. USD om året. Den samlede nye anlægsinvestering i olie og gas, der kan nå over 100 mia. kr. samt yderligere investeringer i efterforskning, bli­ver helt afgørende for konglomeratets fremtid.

På den baggrund er der efter offentliggørelsen af kon­cernens gode regnskab for tredje kvartal 2013 kritisk fokus på Maersk Oil, der, som den eneste af kerneaktiviteterne, har skuffet i kvartalet. Det skaber usikkerhed om det am­bitiøse olieprogram, der helst skal køre på skinner frem til 2020, hvor Maersk Oils egen produktion efter planen skal op over 400.000 tønder olie-ækvivalenter om dagen.

Der er et stykke vej til målet. I de første ni måneder af 2013 er opnået 231.000 tønder om dagen - og i tredje kvar­tal 229.000, altså et fald i seneste kvartal. I kvartalsmedde­lelsen har Maersk Oil taget konsekvensen og nedjusteret den forventede produktionsandel i 2013 fra 240-250.000 tønder per dag til 235.000 tønder. Siden 2001 har Mærsks olieproduktion dermed ikke været så lav, som den bliver i 2013. Produktionen bunder ud på et lavere niveau end analytikere og selskabet selv havde ventet. Maersk Oil ven­ter nu et resultat for 2013, der er væsentligt lavere end de 2,4 mia. USD, der blev opnået i 2012.

Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev nr. 37.

Tilmeld dig Økonomisk Ugebrevs gratis nyhedsmail her

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen