Berlingske Business

Olien vil ikke ødelægge det for Mærsk

Mærsk
Foto:

Mens nogle investorer har solgt ud af deres Mærsk-aktier i bekymring over olieforretningen, maner Nykredits kapitalforvaltere til ro. Oliedivisionen vil få det bedre herfra, lyder budskabet.

Olieforretningen kommer ikke til at ødelægge det for Mærsk. Så klart lyder meldingen fra Nykredit Asset Management som reaktion på den voldsomme kritik af rederiets olieinvesteringer og meldingen om, at risikoen i divisionen har fået investorer til at reducere deres beholdning af Mærsk-aktier.

»Jeg synes godt, man kan sige, at opfattelsen op til regnskabet har været meget skeptisk, og at der var stor skepsis, da de holdt kapitalmarkedsdag sidste år. Der er tvivl om, om de store investeringer langsigtet kaster noget af sig, men jeg synes, at det er værd at bemærke, at der er sket rigtigt meget i en tid, hvor der ikke er mange eksterne forhold, der har gjort det nemt, hverken på container- eller olieområdet,« siger Hans Kjær, chefporteføljeforvalter for danske aktier hos Nykredit Asset Management.

Her har man øget sin investering i Mærsk-aktier det seneste år, og netop bekymringen for olieforretningen kan Hans Kjær ikke genkende.

»Skal du være i det her område, skal du investere, og det har de gjort tidligere med succes. Det er rigtigt, at olie er et risikoområde, men vi er med stor sikkerhed på bunden af deres produktion, og det er ikke sådan, at vi ikke har visibilitet for, at det går fremad. Resultaterne har du selvfølgelig først et par år ude i fremtiden,« siger Hans Kjær, som dog efterlyser en større åbenhed fra Mærsk, der lader investorerne komme nærmere på processen.

»Det er klart, at gennemsigtigheden skal forbedres, så vi får et bedre indtryk af, hvad pengene bruges på og et indblik i reserver og udvindingsplaner. Det er vigtigt for aktien og for værdiskabelsen, og det er klart, at alle gerne vil have lidt større visibilitet,« han.

Maersk Oil har et mål om en produktion på 400.000 tønder olie i 2020, og A.P. Møller - Mærsk har et overordnet mål om et afkast på over 10 procent af den investerede kapital. Og det er det primære, mener Hans Kjær.

»Det er det, vi har øjnene rettet imod, og det her regnskab er et vigtigt step på vejen,« siger han og understreger:

»Olieforretningen i sig selv vil ikke kunne obstruere det mål.«

Desuden er olieforretningen mere end usikre investeringer i ukendt territorium, påpeger Hans Kjær.

»Deres track record har ikke været god de sidste år, men det er vigtigt, at man ser potentialet i deres investeringer og for en forlængelse i Qatar. Og så er der nogle af de ting, vi allerede har kendskab til, for eksempel Johan Sverdrup-feltet og den engelske del af Nordsøen, som giver en hvis bund under produktionen,« siger han med henvisning til off shore-feltet Al Shaheen i Quatar, hvor Mærsk har en produktionsdelingsaftale med Qatar Petroleum og de eksisterende boringer i Nordsøen.

Mærsks B-aktie steg mandag 2,4 procent efter en stigning på knap ti procent efter regnskabsaflæggelsen i fredags.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen