Berlingske Business

Novozymes justerer langsigtede mål

Novozymes har justeret sine langsigtede finansielle mål for de kommende fem år.

Novozymes har justeret sine langsigtede finansielle mål for de kommende fem år, så de afspejler den forbedrede rentabilitet samt udviklingen i salget, der har ligget et stykke fra målsætningen om en organisk vækst på over 10 pct.

De nye finansielle mål fastholder forventningerne om en organisk vækst på over 10 pct., men først fra 2015. Samtidig hæves målet for overskudsgraden til over 24 pct. fra tidligere over 20 pct. Målet for afkastet af den investerede kapital, ROIC, er fortsat over 22 pct.

- Novozymes venter vækst inden for alle industrier i den femårige periode med salg af vaskemiddelenzymer blandt de største vækstdrivere. Salget af enzymer til biomasseomdannelse og salget til biofarmaindustrien ventes langsomt at geare op i 2013 og 2014 og bidrage væsentligt til salgsvæksten i 2015. Herved vil Novozymes kunne nå en gennemsnitlig organisk salgsvækst på over 10 pct. fra 2015 og fremover, hedder det i årsregnskabet.

Tidligere har Novozymes ikke medtaget fremtidigt salg af enzymer til omdannelse af biomasse i sine langsigtede mål, men det er nu tilfældet.

- Novozymes samarbejder med Beta Renewables, som forventes at skrive kontrakt på design og planlægning af 15-25 fabrikker til produktion af cellulosebaseret ethanol inden for de kommende 3-5 år. Da Novozymes er den foretrukne leverandør af enzymer til Beta Renewables, forventes det, at disse kontrakter vil generere et enzymsalg for Novozymes, så snart de pågældende fabrikker går i drift cirka to år senere, og at disse kontrakter om 5-7 år vil bidrage med op til 1 mia. kr. årligt til Novozymes' enzymsalg.

Også andre partnerskaber inden for cellulosebaseret ethanol ventes at bidrage mod slutningen af den femårige periode.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen