Berlingske Business

Nordberg lader døren stå på klem for ny storaktionær i Vestas

Vestas
Generalforsamling i Vestas i Muskikhuset i Århus. Her er det koncernchef Anders Runevad og bestyrelsesformand Bent Nordberg der vinker. Foto:

Vestas’ svenske bestyrelsesformand, Bert Nordberg, vil stadig gerne have en stor aktionær at sparre med om de langsigtede planer. Analytikere vurderer desuden, at en ny storejer kan tage toppen af aktieudsvingene, der er C20s største.

Da aktiekursen i Vestas kun var lidt over 50, og Bert Nordberg tiltrådte som bestyrelsesformand i vindmøllekæmpen, var en af hans hovedprioriteter at skaffe en stor aktionær i Vestas, som han kunne spille bold op imod.

I dag er der én enkeltaktionær, der har lige over fem procent af aktierne i Vestas. Men Bert Nordberg siger til Berlingske Business, at drømmen om en storaktionær stadig lever, men at han ikke længere leder aktivt.

Vindmøllepark

»Jeg ville ikke have noget imod at få en stor aktionær; det er der nok ingen, der vil have noget imod. Men jeg leder ikke aktivt efter en længere,« siger Bert Nordberg, der ikke lægger skjul på, at han havde møder med potentielle investorer, da Vestas’ krise var dybest.

»I dag kan vi jo se, at det var dumt ikke at gå ind i Vestas. Dem, som jeg talte med, fortyder det nok i dag,« siger svenskeren med et grin.

Der var i sin tid flere grunde til, at Bert Nordberg satte ud for at finde en ny og tungtvejende ejer til Vestas. Der var stor spekulation om Vestas’ fremtid og aktiekursens udvikling; kapitalsituationen var ringe, og der manglede en strategisk sparingspartner.

Vestas i modvind

Pengesituationen i Vestas er vendt 180 grader på hovedet, så selskabet nu faktisk er ganske velhavende, men den strategiske sparrings-partner mangler stadig.

En ny situation

»Jeg kan jo ikke bestemme, hvem der køber og sælger Vestas-aktier. Men hvis nogen tog en 10-15 procents andel i Vestas, kunne de blive en del af diskussionen om strategien på 15-20 års sigt. Men det er ikke kritisk længere. Vi har ikke brug for at overbevise bankerne om noget som helst, og nu er det faktisk os, der bliver budt på kaffe,« siger Bert Nordberg.

Det var dog kritisk på et tidspunkt, og da lykkedes det som bekendt ikke at få en ny ejer ind.

Runevad

»På det tidspunkt tror jeg, at mange var skeptiske med hensyn til vindkraft. Nogle af de folk, jeg talte med, var ikke ligefrem unge, og skepsissen er nok større med alderen,« forklarer Nordberg.

Vestas har både før og under Bert Nordberg været præget af ret store udsving i aktiekursen. Selv om der nu er skabt klarhed om Vestas’ overlevelse, er disse udsving ikke stoppet. Og Jacob Pedersen, der som senioranalytiker hos Sydbank dækker Vestas, tror, at en stor investor ville kunne afhjælpe dette:

Mindre udsving med en storaktionær

»For de mere spekulative investorer er Vestas stadig et meget, meget ønsket papir at handle i. Udsvingene i selskabet er relativt store i forhold til selskabets risikoprofil. Risikoen er ellers reduceret væsentligt, men det er som om, det ikke er indarbejdet på aktiemarkedet,« siger Jacob Pedersen, der i øvrigt giver Bert Nordberg ret i, at storaktionærbehovet ikke længere er akut.

31BUSBert-Nordberg.jpg

Den samme vurdering har Michael Friis-Jørgensen, der er Vestas-analytiker hos Alm. Brand Bank. Han mener præcis som Jacob Pedersen, at en ny storaktionær kan give mere ro om aktien.

»Det ville give lidt mindre udsving i aktiekursen. Jo, større aktionærer, du har, jo mindre kursudsving vil du se. Og vi må sige, at selv om kursen har fundet et bedre leje, ser vi stadig meget store udsving.«

BN

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen