Berlingske Business

Nano-millionær har kastet sig over solceller

pix-Torben Jensen, Hellerup Finans
Overskrift
Torben Jensen, Hellerup Finans. Foto:
pix-26BUSSolceller.jpg
Overskrift

Torben Jensen tjente millioner på i tide at sælge sin aktiepost i den længst hedengangne børsfiasko Nanocover. Nu arrangerer han solprojekter til højtlønnede danskere.

I 2006 var Nanocover et af mange små håbefulde selskaber på minibørsen First North. Selskabet blev børsnoteret på en splinterny teknologi til overfladebehandling af sofaer, bilruder og brusekabiner, men endte som en fiasko. Over 2.000 af selskabets mange småaktionærer mistede penge, men ikke storaktionæren Torben Jensen, som solgte sine aktier i tide. I dag er han aktiv med selskabet Hellerup Finans, som strukturerer investeringer – herunder solcelleanlæg i udlandet.

Hellerup Finans er ét af et dusin selskaber, som kombinerer de attraktive danske regler for afskrivninger på solcelleanlæg med garanterede afregningspriser på solenergi i udlandet. Hellerup Finans satser både på Italien og Tyskland og fokuserer på investorer, som har en mio. kr. eller mere i frie midler, som de ønsker at placere.

»Vi vil helst have kunder af en vis størrelse, som forstår risikoen,« siger Torben Jensen.

Spraglet fortid

Torben Jensen har en fortid som direktør i den længst krakkede ejendomsgigant Griffin, som udbød timandsselskaber til ejendomsinvestorer. Han mener dog ikke, at sol-eventyret kan blive tilnærmelsesvis så stort som det nu overståede ejendomseventyr.

»Sol vil komme til at fylde mindre hos Hellerup Finans, da afregningspriserne i både Tyskland og Italien falder. Nye markeder kan blive Sydafrika, USA, Canada, Tyrkiet, Storbritannien og Benelux-landene,« vurderer han.

Torben Jensen begyndte sin karriere i samarbejde med den fynske ejendomsmatador Borris Nielsen.

»Borris Nielsen byggede supermarkeder, og jeg solgte dem som K/Ser,« fortæller Torben Jensen, som også var med til at overtage Hotel Skagen Strand med 74 rækkehuse for 25 mio. kroner og bygge yderligere 74 huse, hvilket de to partnere tjente gode penge på.

Tre år før Griffin gik konkurs, startede Torben Jensen for sig selv som venturekapitalist. Han købte ejerandele i flere vækstvirksomheder og etablerede blandt andet Nanocover på grundlag af rettigheder til Nanocover-produkterne.

Blev millionær inden flop

På seks måneder i 2005-2006 rejste Nanocover 20 mio. kroner hos private investorer, og selskabet blev introduceret på minibørsen First North i 2006, hvor det på et tidspunkt opnåede en markedsværdi på 400 mio. kr.

I 2006 forlod Torben Jensen direktørposten på grund af uenigheder med bestyrelsen, og via »milliardærklubbens« finanshus Capinordic solgte han i 2007 det meste af sin aktiepost på 50 procent i Nanocover til Peter Forchhammer og Lasse Lindblad.

Fra det tidspunkt gik det ned ad bakke for børsbabyen Nanocover, der måtte trække produktet Selvrensende Glas tilbage på grund af ætsningsfare, og virksomheden tabte også et væddemål til Dansk Sejlunion, om hvorvidt Nanocovers bundmaling kunne stoppe algevækst på sejlbåde. Det kom også frem, at Nanocover slet ikke havde nogen eksklusivaftale til nanoteknologien, men alene til produkterne. Hele historien endte med tvangsafnotering.

I dag er Torben Jensen privat god for en mindre formue og bogfører en egenkapital på godt 14 mio. kroner i sit holdingselskab, som han ejer sammen med hustruen. For et par år siden var egenkapitalen dog dobbelt så stor, men formuen skrumpede efter en fejlslået satsning på Hellerup Kunsthandel.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen