Berlingske Business

Mulig Vestas-partner følger egne planer

Mitsubishi Heavy Industries opdatering på sine fremskridt med udviklingen af en ny havmølle på 7 MW kan være et tegn på, at en strategisk samarbejdsaftale mellem det japanske selskab og danske Vestas ikke er lige på trapperne.

Det vurderer senioranalytiker i Sydbank Jacob Pedersen, der dog stadig tror på en aftale mellem de to selskaber, som begge vil kunne nyde godt af et strategisk samarbejde.

- Det er vældigt interessant i forhold til det mulige samarbejde, som jeg stadig venter vil blive til noget, men det indikerer, at de nok ikke er meget tæt på at lukke en aftale. Mitsubishi havde ikke behøvet at melde sådan ud, hvis man var millimeter fra en aftale. Jeg vil ikke kalde det forhandlingstaktisk, men det er et signal om, at de vil gøre de her selv, hvis der ikke kommer en aftale, siger han til Ritzau Finans.

At Mitsubishi Heavy Industries halter efter Vestas på teknologisiden er en anden historie. Det ændrer ikke ved, at det japanske selskab ingen anden mulighed har end at forfølge egne planer. Vælger selskaberne at samarbejde, forventer Jacob Pedersen derfor også, at det vil være med Vestas' teknologi.

- Indtil der ligger en endelig aftale med Vestas, hvis der kommer en endelig aftale, er Mitsubishi nødt til at forfølge sine egne strategiske planer. Det er også i det lys, at det her skal ses. For på teknologisiden vil Vestas 8 MW-mølle være Mitsubishis overlegen med flere længder. Men det er ikke det samme som, at Mitsubishi kan skrinlægge sine havmølleplaner nu, hvis der nu ikke kommer en aftale, fortsætter Jacob Pedersen, der ser meldingen som et signal til omverdenen om, at Mitsubishi kan selv om nødvendigt.

Hvis Mitsubishi med en markedslancering i 2015 mener, at man kan begynde at bestille møllerne i 2015, kan møllerne meget vel komme i vandet i 2016 - nogenlunde samtidig med Vestas' mølle, vurderer han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen