Berlingske Business

Mitsubishi: Alt med vind foregår i Vestas-selskab

Kato_Vestas_Business
Overskrift
Jin Kato fra Mitsubishi siger til Recharge, at salg af vindmøller skal foregå i samarbejde med Vestas. Foto:
 

Mitsubishis udviklingsarbejde med offshore-vindmøllen Seaangel og den tilhørende hydrauliske DDT-teknologi skal ikke ses som en konkurrent til det nye joint venture med Vestas.

Det siger Jin Kato, chef for Mitsubishi Heavy Industries' (MHI) vindmølleafdeling og vicedirektør i afdelingen Power Systems, ifølge branchemediet Recharge.

MHI har en aftale med den britiske udvikler SSE om at teste Seaangel-møllen og muligvis levere et væsentligt antal af den 7 MW store mølle til nogle af de store offshoreprojekter i den britiske del af Nordsøen. Men MHI kan ikke sælge vindmøller selvstændigt - det skal foregå i det endnu unavngivne Vestas-samarbejde, fortæller Jin Kato til Recharge.

- MHI har bredere aftaler med SSE. Men alt, der har at gøre med vindmøller, går til joint venturet, siger Jin Kato ifølge branchemediet.

Joint venturet vil i første omgang færdigudvikle og sælge Vestas V164-8,0 MW-mølle. På længere sigt er det MHI's håb, at den hydrauliske DDT-teknologi kan blive en del af møllen og dermed et ekstra produkt inden for samarbejdet, skriver Recharge.

Teknologien - som blandt andet går ud på at have færre elementer i møllehuset, som dermed bliver lettere - har blandt andet den fordel, at den nemt kan skaleres op til større møller i fremtiden, påpeger MHI-kilder over for branchemediet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen