Berlingske Business

Milliardtab på olie skræmmer ikke DONG-chef

Pix-henrik Poulsen
Det er en aktiv del af vores strategi, at vi løbende holder øje med, hvad der er af muligheder inden for vores kerneområder. Det vil sige Nordsøen i bred forstand. Foto:

Olieprisfaldet og de følgende nedskrivninger var torsdagens store historie i DONG- regnskabet. Men topchef Henrik Poulsen er ikke skræmt væk fra Nordsøen. Han vil tværtimod gerne se på opkøbsmuligheder, hvis de byder sig.

Det er næppe gået nogen avislæsers næse forbi, at olieprisen er faldet voldsomt. Og som et olie- og gasselskab er DONG eksponeret for prissvingningerne i det sorte guld. Torsdag kom så smækket i forbindelse med DONGs årsregnskab: Olie- og gasdivisionen i DONG måtte nedskrive med 8,1 milliarder kroner. 4,4 milliarder kroner mere end i 2013.

Dongs overskud er forbedret med næsten en milliard

Henrik Poulsen er på ingen måde blevet skræmt af de store nedskrivninger, som DONG torsdag måtte tage på sine oliefelter i Nordsøen. Da Berlingske Business talte med topchefen kort efter regnskabsfremlæggelsen, fortalte han, at han er åben for at foretage opkøb af felter i Nordsøen, såfremt der opstår nogle interessante muligheder.

»Det er klart, at hvis der er interessante muligheder, er det noget, vi vil kigge nærmere på som en del af vores strategi om at erstatte vores reserver. Absolut.«

Nils Smedegaard Andersen fra A.P. Møller - Maersk annoncerede allerede i december, at man i hans koncern så et vist momentum for olierelaterede opkøb. Hvor Smedegaard formentlig leder over en større del af verden, er Henrik Poulsen og DONG fortsat fokuseret på lokalområdet.

»Det er en aktiv del af vores strategi, at vi løbende holder øje med, hvad der er af muligheder inden for vores kerneområde. Det vil sige Nordsøen i bred forstand,« siger han til Berlingske Business.

DE

DONG Energy er allerede en stærk spiller i Nordsøen. Selskabet har olie- og gasfelter i den danske del af Nordsøen vest for Norges kyst og vest for de britiske Shetlandsøer. I øjeblikket har man fire felter under opførelse, syv under vurderinger og endelig syv producerende felter.

Sammenlagt hev man i 2014 41,8 millioner tønder olie op af disse felter, hvilket i øvrigt var en rekordhøj produktion. Og Henrik Poulsen forklarer, at man henter tønderne op så billigt, at man på trods af olieprisfaldet kan holde felterne åbne. Dermed skal et eventuelt feltkøb ikke erstatte hverken de producerende eller de felter, der udvikles.

»De udviklingsprojekter, vi har sat gang i, kører vi videre. Det er gode projekter, som vi skal have bragt i produktion over de kommende år,« siger Henrik Poulsen.

»Og vi står ikke med felter, som vi skal ud at lukke, fordi vores omkostning ved at hive tønderne op ligger over den markedspris, som vi har i øjeblikket.«

wfe

En del af DONGs nuværende olie- og gasportefølje bygger allerede på opkøb. DONGs engagement i det såkaldte Siri-område bygger således delvist på salg fra Statoil i 2002. Jyske Banks DONG-analytiker, Jens Houe-Thomsen, kan godt se DONG gå på olie- og gasfeltindkøb i Nordsøen, men han tror dog ikke, at det bliver for enhver pris:

»Jeg vil tro, at de skal tilbydes en fornuftig pris. Jeg kan ikke forestille mig, at de er meget aktivt søgende. Men jeg kunne sagtens forestille mig, at de siger: Hvis I har noget, er I velkomne til at kigge forbi. Jeg kan ikke forestille mig, at de har lagt et mandat ud.«

Dong

DONGs olie- og gasdivision havde i 2014 en omsætning på 14 milliarder kroner og en driftsindtjening på 8,5 milliarder kroner. Det var dermed det største ben i DONG-koncernen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen