Berlingske Business

Mærsks afrikanske olieproduktion lader vente på sig

pix-smedeggard
Trods et godt kvartalsregnskab har Nils Smedegaard Andersen stadig grund til bekymring over Maersk Oil. Foto:

Investorerne i A.P. Møller - Mærsk må stadig vente på et klart svar på udsigterne af opstart af olieproduktion i det vigtige Angola-projekt.

Der går mindst fire år, inden der kommer gang i olieproduktionen i Maersk Oils vigtige Angola-projekt. Det fortalte administrerende direktør i A.P. Møller Mærsk, Nils Smedegaard Andersen, onsdag i forbindelse med fremlæggelse af selskabets kvartalsregnskab.

Det var ellers en yderst tilfreds Nils Smedegaard Andersen, som i dag præsenterede regnskab for tredje kvartal. Topchefen for den store blå koncern udtrykte specielt glæde for den brede fremgang, som han kunne fremlægge med en opjustering for hele året som tegn på de gode takter.


Smedegaard_TripleE




Eneste malurt i bægeret i Mærsk-regnskabet er Maersk Oil, som leverer sit dårligste resultat siden 2009. Mens Mærsks andre ben står stærkt, så vakler Maersk Oil med en bundlinje på 1,1 milliarder kroner, mens markedet havde forventet et resultat på 1,6 milliarder kroner ifølge estimater fra SME Direkt.

»De høje oliepriser gør, at vores andel af produktionen i Qatar bliver en lille smule lavere, end vi havde regnet med,« siger Smedegaard.

Ifølge selskabet var resultatet desuden påvirket af vedligeholdelsesarbejde i Storbritannien og omstruktureringer af Tyra i Danmark.


ccc




Fremadrettet er et af de vigtigste områder for Maersk Oil Angola-projektet, og et af de store spørgsmål er, hvornår Mærsk indleder produktionen af olie fra Chissonga-felterne i det afrikanske land. Svaret var ikke krystalklart fra Nils Smedegaard Andersen, men top-chefen kom alligevel med en indikation på udsigterne.

»Vi har afleveret vores field development plan både for Chissonga og for det nabofelt, vi fandt tidligere på året, og som har forsinket processen nogle få måneder, fordi vi skulle lave lidt om på projektet for at få det med,« siger han.

Ifølge Smedegaard er det endelige godkendelser fra lokale aktører, der forhindrer ham i at sætte gang i produktionen i Angola.

»Afhængigt af hvor lang tid det tager for energiministeriet i Angola at godkende det, så håber vi at kunne få en start sent i 2017. Men det vil tiden vise,« siger Nils Smedegaard Andersen.


Nils Smedegaard Andersen




Et af problemerne for Maersk Oil er, at selskabets oliereserver er blevet udhulet, fordi man er hurtigere til at producere olie fra de eksisterende felter end til at finde ny olie og få fremgang i produktionen på nye felter. Men investorerne kan altså stadig ikke få et klart svar på, hvornår produktionen begynder i Angola, hvor selskabet gik ind i 2005. Det er ligeledes usikkert, hvor meget olie, Maersk Oil kan finde i Angola, og hvordan man får en rentabel produktion i gang.


Majestic Mærsk

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen