Berlingske Business

Maersk Oil vil have flere licenser i Nordsøen

A.P. Møller - Mærsks oliedivision, Maersk Oil, vil fortsat forsøge at skaffe licenser til at lede efter olie i Nordsøen og Norskehavet.

Det siger Morten Jeppesen, chef for Maersk Oil Norway, efter at selskabet tirsdag fik tildelt andele i to nye licenser.

- Disse to nye licenser er vigtige bidrag til Maersk Oils vækst i Norge. Vi arbejder derudover på at anskaffe andele i andre licenser i Nordsøen og Norskehavet, udtaler Morten Jeppesen i en pressemeddelelse.

Maersk Oil fik 25 pct. af licensen PL660 samt 60 pct. og operatørstatus i PL671, fortalte det norske olie- og energiministerium tirsdag. Det var en del af en runde, hvor 51 norske offshorelicenser blev fordelt ud mellem 40 olieselskaber.

PL660 grænser op til en britisk offshorelicens, som Maersk Oil i forvejen har en del af gennem sit britiske datterselskab. Begge licenser dækker over Edinburgh-prospektet, som Maersk Oil nu håber på et samarbejde om på tværs af den britisk-norske grænse.

Maersk Oil tager i forvejen del i en række licenser i såvel den norske, danske og britiske del af Nordsøen. Mest interessant er nok norske PL501, som dækker en del af det gigantiske Johan Sverdrup-oliefelt, der ventes at producere store mængder olie med start i 2018.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen