Berlingske Business

Mærsk: Første olie fra Sverdrup kan blive i 2019

Maersk Oil
Overskrift
ccc
 

Den førte olie fra det gigantiske norske oliefelt Johan Sverdrup, som Maersk Oil ejer en del af, kan blive udskudt en anelse i forhold til den hidtidige plan.

Produktionsstart på feltet bliver formentlig i slutningen af 2018 eller starten af 2019 ifølge Torstein Sanness, chef for de norske aktiviteter i Lundin Petroleum, en af partnerne i feltet, ifølge Bloomberg News.

Tidligere har det lydt fra partnerne, at den første olie ville komme i 2018.

De fem olieselskaber, der har ejerandele i Johan Sverdrup, ventes at offentliggøre en konceptplan for feltet i december, inden den endelige feltudviklingsplan skal sendes ind til myndighederne mod slutningen af 2014.

Endnu er det dog ikke besluttet, om operatøren bliver Lundin Petroleum eller Statoil, som også sidder på en stor del af feltet, siger Torstein Sanness ifølge Bloomberg News.

Johan Sverdrup består af tre licenser: PL 501, PL 502 og PL265. Maersk Oil har en ejerandel på 20 pct. af førstnævnte licens, mens resten er fordelt mellem Statoil, Lundin, Petoro og Det norske oljeselskap. Den endelige procentfordeling af feltet ventes på plads næste år, når der indleveres en feltudviklingsplan til de norske myndigheder.

Estimaterne for Johan Sverdrup lyder på, at feltet indeholder mellem 1,7 og 3,3 mia. tønder olie, hvilket sandsynligvis vil gøre det til det tredjestørste i Norge nogensinde. Lundin Petroleum har tidligere sagt, at produktionen kan nå op mod 600.000 tønder olie om dagen.

Maersk Oil har senest meldt en forventning om en produktionsandel på omkring 50.000 tønder per dag, når feltet kommer op at køre.

/ritzau/FINANS

Mathias Stigsgaard +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail: finans[AT]ritzau.dk , www.ritzaufinans.dk

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen