Berlingske Business

Maersk Drilling tynget af rate-fald på rigudlejning

Mærsk afholder kapitalmarkedsdag
Claus V. Hemmingsen CEO of Maersk Drilling Foto:

A.P. Møller-Mærsks riggeselskab Maersk Drilling er tynget af lave dagsrater og endnu lavere udnyttelse af kapaciteten inden for udlejning af borerigge til olieindustrien. Når Mærsk på onsdag aflægger sit årsregnskab for sidste år, ventes udviklingen i Maersk Drilling at blive den mest interessante læsning.

Det skriver Børsen.

- Efterspørgslen efter borerigge er reduceret, og der er skabt et nedadgående pres på dagsraterne. For at forblive konkurrencedygtige på dette marked, er vi nødt til at se på måder at reducere omkostningerne og øge effektiviteten, udtalte Claus V. Hemmingsen, topchef i Maersk Drilling, ifølge dagbladet Børsen, i forbindelse med en beslutning om for nylig at nedlægge 90 stillinger på Maersk Drillings hovedkvarter.

Der er enkelte gode nyheder at hente i Maersk Drilling. Selskabet har fået udlejet tre fjerdedele af sine mest avancerede XLE-rigge, der repræsenterer en investering på 17 mia. kr. Til gengæld er Maersk Drilling blevet nødsaget til at udleje riggene til langt lavere rater end tidligere forudset. Det har fået indtjeningen i Mærsk-selskabet til at dykke.

maersk drilling

Mærsk Innovator er verdens største jack-up rig, og det er et k

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen