Berlingske Business

Lav oliepris sår tvivl om regeringens togfond

pix - nordsøolie - biz
Prisen på olie skal ikke falde meget, før regeringens højtprofilerede Togfonden DK taber et tocifret milliardbeløb på gulvet. Foto:

Regeringens togfond, der skal finansiere hurtigere og mere grønne tog, risikerer en milliardlussing. Det viser beregninger fra Skatteministeriet.

Prisen på olie skal ikke falde meget, før SRSF-regeringens højt profilerede Togfonden DK taber et tocifret milliardbeløb på gulvet. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten på baggrund af nye beregninger fra Skatteministeriet.

Beregningerne kaster for første gang lys over, hvordan fondens planlagte milliardindtægter fra Nordsøen vil udvikle sig, når olieprisen stiger eller falder.

Fra 2015 og fem år frem tager regeringens togfond på 27,5 milliarder kroner afsæt i en gennemsnitlig oliepris på 134 dollars. Det er imidlertid markant højere, end hvad for eksempel Nordea forventer, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

»Vi regner med, at olieprisen vil holde sig fladt i perioden fra 2015 til 2020,« siger Thina Margrethe Saltvedt, olieanalytiker i Nordea, som ifølge avisen opererer med et prisspænd på Nordsø-olien i perioden på mellem 100 til 110 dollars.

Følger oliepriserne de gennemsnitlige forventninger fra Nordea, så vil regeringens togfond ifølge Skatteministeriets beregninger kun indeholde omkring 16 milliarder kroner.

Ifølge olieselskabet Bayerngas kan man i dag købe kontrakter på levering af Nordsø-olie i 2018 til 88 dollars. Regeringen ventede ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten en oliepris på 137 dollars.

Det får oppositionen til at lange ud efter skatteminister Holger K. Nielsen (SF).

»Man kan ganske enkelt ikke tillade sig at narre befolkningen på denne måde og reelt udskrive regninger til en fremtidig togfond, som udelukkende hentes ved at opkræve flere skatter og afgifter,« siger energiordfører Mike Legarth (K).

Ifølge Venstre bør danske pendlere og skatteydere have at vide, hvordan regeringen vil skaffe de lovede milliarder til hurtigere og mere grønne tog, hvis oliepriserne udvikler sig, som markedsaktører og finansanalytikere forventer.

»Vi vil indkalde skatteministeren til nye samråd. Det er ganske enkelt uacceptabelt på den måde at sende milliardregninger videre til kommende regeringer. Vi må til bunds i, hvem der har ansvaret for det her,« siger klima- og energiordfører Lars Christian Lilleholt (V).

Morgenavisen Jyllands-Posten har ikke haft mulighed for at få en kommentar fra Holger K. Nielsen. Han oplyser i et skriftligt svar til Folketinget, at togfondens milliarder er i fare.

Skatteordfører Thomas Jensen (S) understreger, at de 27,5 milliarder kroner er resultatet af fire ministeriers grundige arbejde igennem mere end et år.

»Jeg har fortsat tillid til beregningerne. Det her viser, at pengene nok skal komme ind i togfonden,« siger han til avisen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen